Aanpassen indien nodig. - Reisverslag uit La Muddizza, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu Aanpassen indien nodig. - Reisverslag uit La Muddizza, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Aanpassen indien nodig.

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

22 Oktober 2024 | Italië, La Muddizza

La Muddizza, dinsdag 22 oktober 2024. Gestart met in de wolken rijden. Daarna miezer en hoe meer we naar de kist reden zonnig en half bewolkt. 24 graden.

99 km.

Aanpassen indien nodig.

Beste Allemaal,

Vanmorgen werden we wakker op de droomplek. Midden in de eikenkurken bossen. Op 600 meter hoogte met weidse vergezichten. Mooier EN rustiger zullen we het niet vaak krijgen.

Omdat we nooit iets van te voren vastleggen kunnen we onze plannen meteen aanpassen aan de weersomstandigheden.

Dus een laar wandelingen laten we schieten omdat je in de wolken geen uitzicht hebt. Wij rijden nog wel naar Luogasanto, wat letterlijk “een heilige plaats” betekent. Het bergdorpje telt namelijk 23 kerken binnen de gemeente grenzen. De meeste zijn gesloten. Er wonen ongeveer 2000 mensen en de meeste huizen zijn van graniet evenals de geplaveide straten en pleinen.

Daarna door naar Aggius, een authentiek bergdorpje dat schilderachtig aan de voet van enorme granietspitsen ligt. We rijden over de Strada Panoramica. Links en rechts een wondere wereld van graniet blokken. De Valle della Luna of te wel maandal slingert zich omlaag met fascinerende uitzichten.

Daarna door naar de Roccia dell Elefante, de olifant rots. Een natuurgril heeft hier uit een trachietrots een metershoge olifant uitgehouwen. Het beeld moet mensen al in de steentijd hebben gefascineerd. In de rots zijn grafkamers aangetroffen.

Daarna door naar Castelsardo. Schilderachtig troont Castelsardo op een steile trachietrots aan de zee.

Het bijna onneembare vesting werd in 1102 gesticht door de Genuese familie Doria. Wij liepen vandaag de oude stad in of liever gezegd we klommen de oude stad in. Vele graniet trappen op en vele graniet trappen naar beneden. Ruimte was vroeger ook al kostbaar dus de steegjes waren net breed genoeg voor een ezeltje.

Bij de toeristen is deze stad erg populair en in de zomer moet je hier niet komen want dan is schuifelen geblazen.

Castelsardo is niet alleen een imponerend mooie plek maar ook het centrum van de manden vlechters. Er is zelfs een museum van deze vlechtkunst.

Rond vier uur kwamen we op een wijnproeverij aan. Eigenlijk mocht hier alleen staan als je meedeed met de wijnproeverij. Maar dat is niets voor mij dus na het kopen van twee flessen wijn mochten we hier de nacht door brengen. Werkelijk een schitterende plek.

Nu gaan we de reis voor morgen voor bereiden.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten die er echt toe doen.

Piet.

• 22 Oktober 2024 - 19:56

Riek:

Prachtig zeg.

Suzan lust misschien wel n glaasje wijn. Mooi al die rotsen, je ziet er vaak dieren in. Prachtig