Drijvende kunstwerken. - Reisverslag uit Höfn, IJsland van piet lagarde - WaarBenJij.nu Drijvende kunstwerken. - Reisverslag uit Höfn, IJsland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Drijvende kunstwerken.

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

25 Augustus 2023 | IJsland, Höfn

Dag 46. 134 km en 15.000 voetstappen.

Höfn, vrijdag 25 augustus 2023. Een zon overgoten dag. 20 graden.

Drijvende kunstwerken.

Beste Allemaal,

Vanmorgen op tijd vertrokken want we hadden een boottocht gereserveerd. Meestal doen we dat niet want dan ben je zo gebonden. Maar we wilden deze toch niet missen. Er waren nog precies twee plekjes vrij en gelukkig nog op een mooie tijd. 10.40 uur. De weg er naar toe was zoals we al gewend zijn weer oogverblindend mooi. We komen eerst door Öraefi. Het was een van de vruchtbaarste regio’s maar een uitbarsting van de Öraefa vulkaan verwoestte 24 boerderijen en het gebied veranderde in een woestijn.

Het gebied waar we doorheen rijden wordt gedomineerd door de enorme gletsjer Vatnajökull. 8300 vierkante kilometers. De grootste van IJsland maar ook van Europa. De hoogste toopen steken 2000 meter boven de zeespiegel uit maar op de laagste plekken ligt de gletsjer 300 meter onder de zeespiegel. Het ijs is gemiddeld 400 tot 800 meter dik. Op een plek zelfs 950 meter. De naam. Atnajökull betekent “watergletsjer”. Dat komt omdat er heel veel gletserrivieren op deze gletsjer ontspringen. Het heeft ook twintig afvoergketsjers die ook wel dalgletsjers genoemd worden.

Onder deze enorme gletsjer liggen enkele vulkanen. De laatste uitbarsting was in 1996.

En dan komen we over een brug en daaronder stroomt de kortste gletsjer rivier van IJsland naar de zee en is nu maar 1500 meter lang. De gletsjer kwam ooit tot aan de zee maar trekt zich steeds verder terug. Vooral als gevolg van de klimaatverandering. Elk maar met ongeveer 300 meter.

Het panorama van het meer waar in de afgebroken ijsschotsen drijven is echt indrukwekkend. Er zijn hier al vele filmopnames gemaakt. Er leven ook zeehonden in dit gigantische meer dat 250 meter diep is. Ook leven er vele soorten vis.

Wij hebben daar vanmiddag tussen de ijsbergen gevaren. De ijsblokken hebben allerlei vormen enkleuren. Van blauw tot zwart en glinsteren als diamanten.

Langzaamaan drijven de ijsblokken naar de zee. De kleinere zijn al gesmolten voordat ze zee bereiken.

Wij lopen hier drie uur rond het meer en we volgen enkele ijsblokken tot aan de zee.

In Argentinië hebben we dat al eens eerder gedaan maar het blijft imponerend.

Ik zeg er wel bij dat het een ideale dag was wat weer betreft. Een blauwe lucht, helder blauw ijswater en dan de kristallen van de ijsklompen. Het kon vandaag niet op.

Om twee uur reden we naar onze camping in Höfn en daar staan we nu biven op een heuvel. Morgen zal het volgens het weerbericht donker zijn en wat regenen. Maar dat weet je hier in IJsland pas zeker als het morgen is.

“REIZEN IS FATAAL VOOR VOOROORDELEN, BETWETERIGHEID EN KLEINGEESTIGHEID”.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten die er toe doen.

Piet.

• 26 Augustus 2023 - 16:26

Wim En Yvon:

Ja Piet we krijgen mu weer automatisch jullie mail binnen. (opnieuw aangemeld) Waren kennelijk van de maillijst als ongewenste personen afgevoerd maar daar nemen we echt geen genoegen mee. Groetjes Yon en Wim.