Afscheid van de magische en betoverende eilanden. - Reisverslag uit Tórshavn, Faroe eilanden van piet lagarde - WaarBenJij.nu Afscheid van de magische en betoverende eilanden. - Reisverslag uit Tórshavn, Faroe eilanden van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Afscheid van de magische en betoverende eilanden.

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

03 Augustus 2023 | Faroe eilanden, Tórshavn

Dag 23. 63 km.

Tórshavn, woensdag 2 augustus 2023, Alweer een prachtige dag. 20 graden en in de zon 25.

Afscheid van de magische en betoverende eilanden.

Beste Allemaal,

Ik zit dit verslag in onze campervan te schrijven terwijl wachten om de boot naar IJsland op te rijden. Twee uur van te voren aanwezig zijn.

Maar vanmorgen vroeg opgestaan want we wilden nog een mooie boterbloem route rijden. En het was alweer een prachtige route. En door het veranderende weer krijg je het gevoel dat je telkens door een ander landschap rijdt.

Daarna nog naar een prachtig dorpje geweest Kirkjubøur. Het is het zuidelijkste plaatsje van het eiland Streymoy en telt 80 inwoners.

Vanuit dit plaatsje heb je zicht op de eilandjes Koltur en Hestur. Maar het dorpje heeft een rijke historie.

In de middeleeuwen stonden er vijftig huizen maar een storm verwoestte bijna het hele dorp.

De houten huisjes die nog bewoond zijn zouden de oudste van Europa zijn.

De blikvanger is het witgeschilderde kerkje vlak aan het water. Het is het oudste nog in gebruik zijnde kerkje. Achter het kerkje liggen de resten van de Sint Magnuslathedraal uit 1300. Maar men weet niet of de kathedraal ooit afgebouwd is geweest.

Dit moet een van de eerst bewoonde plaatsen van de Faeröer geweest zijn. Opvallend is ook dat op deze plaats veel drijfhout aanspoelde waar de huizen mee gebouwd konden worden. De huisjes zouden allemaal uit drijfhout zijn gebouwd.

Aangenomen wordt dat de Ierse monniken hier het eerst voet aan wal hebben gezet en dat ze later door de Vikingen zijn verdreven.

Hier hebben we ons boterhammetjes gegeten en een kopje thee gedronken. En daarna naar de Check in plaats en een rondwandeling door het oudste gedeelte van Tórshavn gemaakt.

Hier komen nog een aantal weetjes van de Faeröer, maar bij het plaatsen van de foto’s zal ik er nog wel een aantal toelichten:

• De eilanden hebben een vulkanische oorsprong en veelal opgebouwd door drie lagen basalt. Het oudste gedeelte is 50 tot 60 miljoen jaren oud. De hoogste berg is 882 meter hoog. Gemiddeld zijn ze tussen de 300 en 500 meter.
  • De meeste huizen zijn gebouwd van hout. Vaak is de onderste verdieping van steen. De daken zijn voor ruim negentig procent van golfplaten en de rest van graszoden.
  • Wat opvalt dat vis de belangrijkste inkomstenbron is maar dat je bijna nergens vis kunt kopen. Zelfs in de supermarkt kom je niet veel verder dan ingevroren zalm.
  • De taal die de inwoners spreken is een van de talen die door de geringste aantal mensen op de wereld gesproken wordt. De taal heet: het faerøsk.
  • Naast het faerøsk is Deens een officiële taal. Maar het wordt steeds minder gesproken. De taal heeft zijn oorsprong in de komst van de Vikingen. Rond 800 na Christus.

Ik denk dat we zo “de boot ingaan”. Dus hopelijk kunnen we snel wer iets van ons laten horen maar dan vanuit IJsland.

Ik eindig nu niet met een spreuk maar met hetvolkslied van de Faeröer:

JIJ, MIJN PRACHTIGE LAND.

MIJN KOSTBAAR BEZIT.

IN DE WINTER ZO WIT.

IN DE ZOMER ZO VREDIG

JE NEEMT ME TOT JE.

SLUIT HEM IN JE ARMEN.

JULLIE EILANDEN, ZO VOL MACHT.

GOD ZEGENE DE NAAM.

DIE DE MENS AAN JE GAF.

TOEN ZE JOU ZAGEN.

JA, GOD ZEGENE DE FAERÖER, MIJN LAND.

En wij slaan de magische en betoverende Faeröer eilanden op in onze herinneringen.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten die er echt toe doen.

Piet.

• 03 Augustus 2023 - 18:45

Jolanda Van Den Boer:

Ik ben zo benieuwd naar de foto's. Wat zal dit een prachtige reis zijn. Geniet er nog van.

• 03 Augustus 2023 - 18:45

Jolanda Van Den Boer:

Ingrid :

Geweldige reis weer Piet, fijn dat ik weer mee kan reizen!