Spectaculair en spannend. - Reisverslag uit Reykhólar, IJsland van piet lagarde - WaarBenJij.nu Spectaculair en spannend. - Reisverslag uit Reykhólar, IJsland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Spectaculair en spannend.

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

12 Augustus 2023 | IJsland, Reykhólar

Dag 33. 215 km.

Reykholar, zaterdag 13 augustus 2023, alweer een zon overgoten dag. Een stevige wind. In de zon 22 graden.

Spectaculair en spannend.

Beste Allemaal,

Vandaag weer een prachtige route door de bergen.

Drie bergpassen passeren is altijd spannend. Zeker als er eentje alleen maar bestaat uit gravel.

Toen we vanmorgen wakker werden was het kraak helder. Het water was als een spiegel. We hebben meteen een rondje langs het fjord gewandeld.

Daarna buiten 4 eitjes gebakken en rond 9 uur konden we op weg. We proberen vandaag Rehkholar te bereiken.

Het eerste en enige stadje dat we tegenkwamen was Patreksfjördur. Het heeft 700 inwoners. Zijn naam dankt het aan de eerste kolonist die zich hier vestigde. Hij was een grote fan van de Ierse heilige St.Patrick. In de achttiende eeuw was het klimaat zo gunstig dat hier de eerste IJslandse aardappelen geplant konden worden. Ook hier is de visvangst en visverwerking de economische basis. Maar ook het toerisme komt er meer en meer opzetten. In de buurt heeft het de mooiste zandstranden van IJsland.

Daarna kwamen er drie spectaculaire bergpassen. Met hier en daar een verdwaalde boerderij.

Over de uitzichten kan ik alleen maar zeggen: “Daar zijn geen woorden voor te vinden”.

Ze zijn spectaculair door de uitzichten die er na elke hoek weer anders uitzien. De haarspeldbochten, de blind spots, het lijkt dan alsof je recht de lucht in rijdt. En blijf goed aan je eigen kant van de weg want je ziet de tegenligger pas op het laatste moment.

Spectaculair ook vanwege de stijgingspercentages. Soms wel tot 17 procent. Maar soms ook als je stapvoets de 17 procent naar beneden gaat is het een uitdaging.

En als je zo’n bergpas over een gravel weg moet rijden is het helemaal spannend. Gelukkig is het niet druk op de weg. Vaak zie je tien minuten geen auto.

En wij rijden tot nu toe altijd in een slakkengangetje als je dat tenminste vergelijkt met veel andere weggebruikers. Wij rijden meestal met een vaartje van 60 tot 70 km per uur.

Wij zien bij deze snelheid alles en kunnen heel gemakkelijk een stop maken voor een foto. En je moet je soms bedwingen om niet elke minuut te stoppen om een foto te maken. De vergezichten zijn namelijk niet te beschrijven mooi.

De meeste mensen rijden hier veel harder. Zij willen alleen de afstand overbruggen. Wij willen gewoon genieten.

Nu zitten we alweer op een camping bij een zwembad. Dat is hier bijna standaard in IJsland. Ze hebben hier meer dan 1000 zwembaden. Bijna elk dorp heeft er wel een. Bij het zwembad is vaak een groot spring luchtkussen en wat speeltoestellen. En een container met toiletten en een wastafel. Douchen kun je dan in de kleedkamers van het zwembad. Meestal is er ook een ruimte buiten en/of binnen met een aanrecht waar je de afwas kunt doen.

Eigenlijk een ideale combinatie want je moet bedenken dat hier het camping seizoen maar kort is. Half of eind september zijn de meeste campings al gesloten vanwege het weer. De meesten gaan ook pas april of mei open. Dus grote investeringen zijn niet rendabel.

Morgen gaan we de Westfjorden verlaten. Ze waren spectaculair mooi. We blijven in het westen. Het is een schiereiland met de naam Snaefellsness. Ze noemen het ook wel”IJsland in het klein” want nergens in IJsland vind je meer geologische bijzonderheden dan hier.

Wij zijn benieuwd.

“REIZEN MAAKT JE BESCHEIDEN, JE ZIET NAMELIJK WAT EEN VERSCHRIKKELIJK KLEIN PLEKJE JE INNEEMT IN DE WERELD”.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten die er toe doen.

Piet.

• 13 Augustus 2023 - 20:52

Hanny:

En ik geniet van de spreuken. Zo waar!