Van de Westfjorden naar de Oostfjorden. - Reisverslag uit Neskaupstaður, IJsland van piet lagarde - WaarBenJij.nu Van de Westfjorden naar de Oostfjorden. - Reisverslag uit Neskaupstaður, IJsland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Van de Westfjorden naar de Oostfjorden.

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

29 Augustus 2023 | IJsland, Neskaupstaður

Dag 50.

Neskaupstadur, dinsdag 29 augustus 2023, half bewolkt en in de zon 20 graden maar in de wind 12.

Van de Westfjorden naar de Oostfjorden.

Beste Allemaal,

In het oosten rijzen de basaltbergen de hoogte in, keer op keer doorbroken door diepe dalen. Ze zijn niet kaal maar groen en dat maakt het wat milder en niet zo ruig. De bergen hebben hier ook vrolijker kleuren, een gevolg van ryoliet. Een vulkanische gesteente dat hier veel voorkomt. Het is ook een gebied waar geologen graag rondscharrelen op zoek naar mooie stenen.

Vele jaren was de visserij het hoofdbestanddeel van het bestaan maar dat stokte doordat er minder vis was en doordat de visverwerking op de trawlers plaatsvond en niet aan land.

Vele mensen trokken weg.

Men bouwde een grote aluminiumfabriek om het tij te keren en mensen hier te houden. Maar dat is maar gedeeltelijk gelukt. Daarom is toerisme hier nu extra belangrijk.

Wij passeerden een laar dorpjes zoals Breiddalvik, Fáskruösfjordur, Reydarfjörfur, Eskifjördur en nu zitten we in Neskaupstadur.

De camping ligt hoog en wij zijn aan drie kanten ingesloten door bergen. Onder ons ligt het dorpje. Er staan nu een laar tenten en campers. Er zijn twee douches en twee toiletten en een plek om de afwas te doen. Dat is alles.

We kwamen ook door het dorpje Stödvarfjordur waar we lunchten en Petra’s steen en mineraal collectie bezochten.

De grootste privé collectie in de wereld.

Petra begon al op jonge leeftijd stenen te verzamelen. In 1974 besloot Petra haar collectie open te stellen voor bezoekers en sindsdien zij er honderd duizenden bezoekers geweest. Petra overleed in 2012 en nu zorgen haar vier kinderen voor deze collectie.

Al bij al was het weer een mooie en rustige dag. Het is een droom om langs dertig kilometer lange fjorden te mogen en kunnen rijden. Zo indrukwekkend.

Bauke en Wouter appten ons dat we muziek moesten draaien van Asgeir, een IJslandse zanger. Echt super mooie muziek. Hij zingt in het Engels en IJslands. En het IJslands past perfect bij deze reis.

Zoek maar eens op youtube.

“VRIJHEID SCHUILT IN HET KENNEN VAN JE BEPERKINGEN”.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten die er toe doen.

Piet.

• 29 Augustus 2023 - 20:11

Hanny:

Weer mooi verhaal!

• 29 Augustus 2023 - 22:24

Frans Van Rijsewijk:

Mooie verslagen en iedere dag weer een spreuk om over na te denken.

Waar haal je die wijsheden toch vandaan?.

Nog een fijne tijd met Susan !