Wie niet waagt die niet wint. - Reisverslag uit Koutsounari, Griekenland van piet lagarde - WaarBenJij.nu Wie niet waagt die niet wint. - Reisverslag uit Koutsounari, Griekenland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Wie niet waagt die niet wint.

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

07 Februari 2024 | Griekenland, Koutsounari

Veertiende etappe.

Koutsounari, donderdag 7 februari 2024. Blauwe lucht en 22 graden.

Wie niet waagt die niet wint.

Vandaag gaan we het noord oosten van Kreta verkennen. We proberen vandaag een tocht door de bergen en langs de zee te maken. Allereerst dwars door Kreta naar het noorden. De eerste stop is bij Kavousi. Daar staat een olijfboom van 3250 jaar oud.!!!!!!!!!!!

Maar die staat niet langs de weg. 2 km meter over een hele slechte en hele smalle weg. Er kunnen geen twee auto’s elkaar passeren. En het ging ook nog steil en slingerend omhoog. Normaal zou ik dit nooit doen maar iets in mij wilde deze boom zien.

3250 jaar oud. Een van deoudste olijfbomen in de wereld. 1200 voor Christus. Bijna niet voor testellen. Je beseft dan dat wij maar een zandkorreltje in het geheel zijn.

In 2004 kregen de winnaars van de Olympische spelen lauwerkransen die van de olijftakken van deze boom gemaakt waren.

Daarna op weg naar Mochlos, een kleurrijk vissersdorpje. Daarna naar Sita. Een prachtig witte stad met een oud fort.

Daar hebben we na een bezoek aan de Lidl geluncht op het strand met bijna onze voeten in het helblauwe water.

Daarna bezochten we een indrukwekkend klooster met Byzantijns iconen. Dit klooster ligt hoog in de bergen.

Nog even doorrijden en we kwamen aan bij een natuurlijk palmbos wat uniek is voor Europa. De oostkust is ook een paradijs voor windsurfers want het waait hier het hele jaar door stevig.

Daarna gingen weer terug naar de camping, dwars door de bergen. En onderweg moesten we regelmatig stoppen voor kuddes schapen en/ of geiten met lammetjes.

Al met al weer een prachtige dag.

Toen we op de camping aankwamen hebben we nog een was gedraaid.

“GELUKKIGE MENSEN HEBBEN NIET ALTIJD HET BESTE VAN HET BESTE. ZE MAKEN HET BESTE VAN WAT ZE HEBBEN”.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten die er echt toe doen.

Piet.

• 07 Februari 2024 - 20:47

Riek:

Weer mooi verhaal.

• 08 Februari 2024 - 11:10

C.M.J. De Rijk:

Ik volg jullie al een tijdje. Ben zelf heel vaak in Griekenland geweest op veel eilanden. Kreta is groot en mooi vind ik. Fijne tijd nog daar!

Ps met Oude Nieuw waren we in Udenhout!