Het kan niet op. - Reisverslag uit Iraklion, Griekenland van piet lagarde - WaarBenJij.nu Het kan niet op. - Reisverslag uit Iraklion, Griekenland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Het kan niet op.

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

05 Februari 2024 | Griekenland, Iraklion

Tiende etappe.

Piraeus, zaterdag 3 februari 2024. Zon met blauwe lucht. 17 graden

Het kan niet op.

Piraeus is de haven waar we de boot op gaan om daarna op Kreta aante komen. Een hele rustige overtocht gehad van ongeveer negen en een half uur.

Om half zeven in de morgen kwamen we aan in de hoofdstad van Kreta.

We bezochten de een oude stad van Korinthe en het kanaal van Korinthe. Een kanaal van 6,5 km die de golf van Korinthe en de golf van Egina verbindt. Poloponesos wordt zo met het vaste land verbonden.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten die er echt toe doen.

Elfde etappe.

Iraklion, zondag 4 februari 2024. Zon met blauwe lucht en 18 graden.

Vanmorgen om half zeven aangekomen in de haven van Iraklion en meteen naar de camping gereden. Ongeveer 20 minuten buiten de stad vlak aan de zee.

Na het ontbijt eerst een bezoek gebracht aan Kossos en daarna een lunch in een honderd jaar oud restaurant in het oude Iraklion en daarna ruim twee uur gewandeld langs de zee naar het fort.

Wij rijden nooit in het donker en zijn dus altijd op tijd terug.

Morgen gaan we verder het eiland verkennen.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten die er toe doen.

Twaalfde etappe.

Iraklion, maandag 5 februari 2024. Hel blauwe lucht en 21 graden.

De titel van deze drie dagen: “ Het kan niet op” slaat op het weer. We hebben omdat het overal nog midden in de winter is er rekening mee gehouden dat het wel eens koud kon zijn.

Nou wij hebben inmiddels de tas met zomerkleren voor de dag gehaald. Het is heerlijk warm. In de zon wel 25 graden.

Vandaag spant de kroon met ruim 21 graden. Wij hebben vandaag een tocht gemaakt midden door Kreta van onze camping plaats Iraklion naar Gortys en Phaistos in het zuiden. Op beide plekken hebben we archeologische opgravingen bezocht.

Phaestos ligt op een heuvel en op de parkeerplaats hadden we een prachtig uitzicht op

besneeuwde bergtoppen met daaronder een vallei met eeuwenoude olijfbomen.

En …… geen enkele toerist. Nou ja we hebben vandaag een camper gezien en verder zijn we niemand tegengekomen. Echt een oase van rust.

Phaestos is een doolhof van ruïnes en deze zijn van 1600 voor Christus. De vondsten die ze hier gedaan hebben, kunnen we later bewonderen in het archeologisch museum in Iraklion.

Ook op de weg is het uitzonderlijk rustig.

Om 5 uur zijn we weer terug op onze camping aan zee.

Douchen, eten en dit verslag schrijven en plannen maken voor morgen.

Morgen zullen we hoogstwaarschijnlijk naar het oosten van Kreta trekken en we hooen dat we daar ook een camping vinden die open is.

Wat tot nu toe opvalt:

• dat er veel meer gerookt wordt dan in Nederland.
  • Dat er heel veel monumentjes te vinden zijn langs de weg. Ik heb er honderden gezien en dat wil zeggen dat er veel mensen bij verkeersongelukken om het leven zijn gekomen.
  • Dat men hier heel graag ‘s morgens koffie drinkt op een terrasje. En dan alleen mannen. Wij hebben nog geen vrouw kunnen ontdekken.
  • Dat er heel veel bakkerijen zijn waar je ook koffie en thee kunt drinken. EN dat ze om 6 uur in de morgen al open zijn.

Maar dat horen jullie morgen wel weer. In ieder geval zal de zon weer overvloedig schijnen.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momentend ie er toe doen.

“NIETS IN DE WERELD KAN JE ZOVEEL ZORGEN GEVEN ALS JE EIGEN GEDACHTEN”.

• 05 Februari 2024 - 19:49

Ria Koning:

[e-1f44c]

• 05 Februari 2024 - 22:01

Riek:

Weer mooie verhalen, en schitterend weer.

• 06 Februari 2024 - 20:29

Hanny: