Alweer een bijzonder gevoel. - Reisverslag uit Egilsstaðir, IJsland van piet lagarde - WaarBenJij.nu Alweer een bijzonder gevoel. - Reisverslag uit Egilsstaðir, IJsland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Alweer een bijzonder gevoel.

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

03 Augustus 2023 | IJsland, Egilsstaðir

Dag 24. 0 km.

Seydisfjördur, donderdag 3 augustus 2023. Prachtig weer voor IJsland, droog in de zon 20 graden uit de zon 15 graden.

Alweer een bijzonder gevoel.

Beste Allemaal,

Wij hebben gisteren de Faeröer eilanden achtergelaten. Een beetje met weemoed maar dat hoort bij het reizen. De herinneringen zijn later des te mooier.

Het is altijd lang wachten voordat je de boot op kunt maar eenmaal op de boot konden we meteen aanschuiven aan het diner. Het is super goed verzorgd.

Daarna nog wat bekeken wat onze eerste dag in IJsland zou worden en daarna naar de hut. Hopelijk is de zee niet te ruw. Maar voelen doe je het altijd. Vaak loop je als een dronken man door de gangen.

We moeten er vroeg uit want het ontbijt start al om half zeven. Om acht uur kunnen we de bagage naar deck 4 brengen. Daarna nog anderhalf uur op het bovendek op de negende verdieping.

Het zit hier bijna altijd vol want vis de grote glazen ramen heb je een prachtig uitzicht. We zien de bergen al in de verte liggen.

Het is hier een uur vroeger. Dus nu twee uur vroeger dan bij jullie.

Om half tien meert decruise aan en na een half uur heeft iedereen de boot verlaten.

We hebben besloten om een dag in dit plaatsje, waar we aangemeerd zijn, te blijven. We moeten boodschappen doen en IJslandse kronen zien te bemachtigen.

Seydisfjördur ligt aan een fjord en is helemaal omringd door 1000 meter hoge bergen. Hier en daar ligt nog wat sneeuw. De gekleurde houten huizen zijn van rond 1900 en het zijn prefab huizen uit Noorwegen. Van hieruit werd ook de eerste onderzeese telefoonkabel naar Schotland aangelegd.

Er leven ongeveer 640 mensen in dit dorpje. Ze leven voornamelijk van visvangst en vis verwerking. Maar ook van het toerisme want hier meren de cruise schepen aan en de boot van Smyrilline waarmee wij de reis maken.

Wij wandelen door het stadje en genieten van de rust. Wij proberen elke dag tussen de vijf en tien kilometer te wandelen. Vandaag naar de waterval en naar een kunstwerk dat uit vijf betonnen koepels bestaat die elk een andere klank voortbrengen. Als je erin gaat staan en zingt krijg je een

prachtige galm.

Morgen trekken we IJsland in. We gaan rechtsom en hopen hier weer drie september terug te zijn want dan vertrekt de boot weer naarDenemarken.

Onze reis zal vooral langs de kust plaatsvinden omdat de meeste plaatsen aan de kust liggen. En omdat in de hooglanden in het midden de wegen alleen met 4 wiel drive te berijden zijn.

O ja voordat ik het vergeet. Dit dorpje is al vaak getroffen door modderstromen. Vooral tijdens hevige regenval in de herfst. Midden in het dorp staan grote borden met daarop de foto’s en verhalen van de mensen die alles verloren hebben en hun huis en/of bedrijf in enkele minuten onder de modderstroom zagen verdwijnen. Pas nog in de corona tijd was er een grote modderstroom die weer vele huizen vernield heeft.

“HET IS ONTZETTEND MOEILIJK OM MAKKELIJKER TE WORDEN. MAAR ALS HET LUKT, BLIJKT ALLES INEENS NIET MEER ZO MOEILIJK ALS HET LEEK.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten die er toe doen.

Piet.

• 03 Augustus 2023 - 22:30

Riek:

We wensen jullie veel plezier in IJsland.

• 03 Augustus 2023 - 22:30

Riek:

• 06 Augustus 2023 - 10:31

Hanny :

Mooi verhaal het was gisteren een heel gezellige dag!

woensdag gaat het weer zomer worden na veertien dagen of nog langer regen.