Het verveelt nooit omdat ……. - Reisverslag uit Vík, IJsland van piet lagarde - WaarBenJij.nu Het verveelt nooit omdat ……. - Reisverslag uit Vík, IJsland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Het verveelt nooit omdat …….

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

22 Augustus 2023 | IJsland, Vík

Dag 43.

Vik, dinsdag 22 augustus 2023. Beginnen met miezer maar rond11 uur brak de zon door en werd het toch weer rond de 20 graden.

Het verveelt nooit omdat ………

Vanmorgen heel rustig aangedaan want het was wat grauw en het miezerde. Maar we zagen ook dat het snel ging veranderen en dat de zon door zou breken. Rond half tien reden we weer dezelfde weg terug.

We wilden vandaag zeker twee dingen bezoeken. Als eerste was de skogafoss of te wel de skogawaterval. 60 meter stort hij loodrecht naar beneden. Als de zon volop schijnt dan kun je een schitterende regenboog krijgen van al dat spatwater. Helaas zat er dat vandaag niet in.

Wat we wel deden was 355 treden omhoog klimmen. En later ook weer dalen natuurlijk. Er werd wat afgehijgd maar daar kreeg je boven dan ook een mooie beloning voor. Hier stort de rivier naar beneden in verschillende kleine watervallen voordat hij 60 meter de diepte induikt.

Boven was het misschien minder indrukwekkend maar het was zeker zo mooi.

Ook had je een geweldig uitzicht over de omgeving en zag je hoe de rivier al slingerend een weg zocht naar de zee.

Misschien zul je zeggen: “Alweer een waterval?”

Ja we hebben er al vele gezien maar ze zijn allemaal totaal verschillend. Elke waterval heeft zijn eigen charme. Dus het verveelt nooit.

We hebben hier dus ook geluncht met uitzicht op die machtige waterval.

Ook de gletsjers vervelen nooit. Ooit reikten ze hier tot aan de zee maar nu zijn ze al ver landinwaarts teruggetrokken. Nu elk jaar wel 50 meter.

Wat ze achterlaten is een vlakte van zwart sediment waar niets of bijna niets op groeit.

Oo de hele route hebben we weer genoten van de vergezichten. Van de gletsjers in de zon en. An de rivieren die zich al slingerend een weg banen naar de zee.

Halverwege zijn we gestopt voor een neergestort vliegtuig. Een vrachtvliegtuig heeft hier in 1973 een noodlanding moeten maken na een motorstoring. Het vliegtuig, waar nu alleen de romp en twee halve vleugels van over is, ligt hier op het zwart sediment van de gletsjers.

Het is een toeristische attractie geworden. Je moet er wel 3 drie en een halve kilometer voor lopen door een vlak gebied dat gevormd is door de gletsjers. Het is alsof je in een zwarte woestijn loopt. Op zich al indrukwekkend.

Morgen trekken we weer verder.

“EEN GIEDE LERAAR MOET ZOWEL INSPIREREN ALS IRRITEREN”.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten die er toe doen.

Piet.

• 22 Augustus 2023 - 22:48