Hoe bepalen we onze route.? - Reisverslag uit Bolungarvík, IJsland van piet lagarde - WaarBenJij.nu Hoe bepalen we onze route.? - Reisverslag uit Bolungarvík, IJsland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Hoe bepalen we onze route.?

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

10 Augustus 2023 | IJsland, Bolungarvík

Dag 31. 234 km.

Bolungarvik, donderdag 10 augustus 2023, bewolkt gestart maar na een uurtje brak de zin door. Wel een koude wind. In de zon 18 graden uit de zon en in de wind 8 graden.

Hoe bepalen wij onze route?

Beste Allemaal,

Vanmorgen weer vroeg opgestaan. Het was behoorlijk bewolkt en er stond een stevige wind. Windkracht vier. In de nacht koelt het hier behoorlijk af. Ik denk een graad of zes.

We vertrokken rond 9 uur onder een bewolkte hemel. Wij hadden ook weer alleen op gravel wegen gerekend. Maar het zat nu wel heel erg mee vandaag. Geen gravelwegen EN de hele dag zon EN weer een geweldige tocht langs vele fjorden.

Wij rijden nu namelijk door het Noord Westen van IJsland. De Westfjorden. Het schiereiland bestaat meer dan 50 fjorden en wijst als een klauw naar de zee.

Wie het grootste stadje, Isafjördur wil bereiken heeft tijd nodig. Hemels breed doe je een een uur over maar wij waren meer dan vier onderweg.

Nu zitten we op een camping in Bolungarvik met een meer dan geweldig uitzicht.

Het ligt aan de Adelaarsfjord en is het meest noord / westelijke plaatsje met 200 inwoners.

Wij rijden ruim 200 km door de meest prachtige natuur die je maar kunt bedenken. Allerlei kleuren blauw van de lucht maar vooral van het water. De linkerkant van de weg is de bergkant en naast deze kant van de weg is meestal een behoorlijke greppel die het bergwater opvangt. Dus is het er meestal vochtig. En daarin gedijt het veenpluis goed.

Dus soms kilometers lang zie je als het ware een witte rivier van veenpluis. Rechts het kleurrijke water van het fjord waar we meestal akelig dicht langsrijden. Soms honderd meter hoog maar vaak ook vlak langs het water.

Je ziet er duizenden watervogels, vooral eenden maar ook veel zwanen en ganzen.

Op kleine eilandjes zagen wij vaak zeehonden EN opeens 50 tot 75 meter van ons vandaan zagen we 2 walvissen. Om de twee minuten liet vooral de grootste van de twee zijn rug en staart zien en spoot hij regelmatig water omhoog. Wij reden ruim twintig minuten zachtjes met hen mee en het was telkens spannend wanneer ze weer boven zouden komen. Maar ook was het telkens spannend of je op het juiste moment een foto kon maken.

Je ziet veel verlaten boerderijen want er wordt bijna niet meer aan landbouw gedaan. De bewoners vonden het te verlatenen trokken naar de steden in het zuiden en het oosten. Vaak veranderen de huizen in zomerhuizen. In de winter moet het hier bar en boos zijn.

Geologisch gezien zijn de Westfjorden het oudste gedeelte van IJsland. De bergplateaus zijn 800 meter hoog en richting de kust dalen ze vaak steil af.

Hoe bepalen we elke dag de route?

• Die wordt vaak bepaald door het vervoermiddel dat je hebt. Wij kunnen met onze kleine campervan bijna overal komen. Smalle wegen, gravel wegen, steile wegen. Ons campertje komt bijna overal. Je ziet hier veel minder grote campers of caravans.
  • De Campingcard, die we al voor vertrek gekocht hebben. Deze campingcard geldt voor meer dan veertig campings. Je betaalt dan alleen voor elektriciteit en voor de douches. Dus elke dag kijken we waar een “gratis” camping is. En zo zien we veel dezelfde reizigers terug op de campings.
  • Wij hebben drie reisboeken bij ons. Vaak ook met routes. De avond van te voren zetten we ons reisschema in googlemaps. En lezen dan wat er zoal langs de route te zien is.
  • En we luisteren ook naar de verhalen van andere reizigers.

Nou ik stop er maar eens mee want morgen komt er weer een dag in de Westfjorden.

“OM TE SLAGEN MOET JE MET ZOVEEL PASSIE IN IETS GELOVEN DAT HET EEN REALITEIT WORDT”.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten die er toe doen.

Piet.

• 10 Augustus 2023 - 21:45