Van Semuc Champey naar Tikal. - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van piet lagarde - WaarBenJij.nu Van Semuc Champey naar Tikal. - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Van Semuc Champey naar Tikal.

Door: Piet Lagarde.

Blijf op de hoogte en volg piet

02 Februari 2018 | Guatemala, Tikal

Van Semuc Champey naar Tikal.

Dag 66

Tikal, vrijdag 26 januari 2018, 25 graden en half bewolkt met regen in de morgen

Beste allemaal,

Vanmorgen op tijd opgestaan want we moeten om acht uur in de shuttlebus zitten. De bus gaat verschillende adressen af om de backpackers op te halen. Dus als je niet klaar staat moeten anderen wachten. Het regende onophoudelijk. Niet koud maar nat. En dan moeten de rugzakken boven op de bus. Gelukkig gaat er een zeil over. Wij zaten achter de chauffeur, dus gunstig. Maar er was een fout gemaakt bij de boeking want er was één persoon teveel. Het duurde bijna een uur voordat dat geregeld was. In een dampige bus vertrokken we naar Flores. Daar zou onze rit eindigen. De meeste backpackers verbleven ook in Flores. Maar wij hadden een hostel in Tikal geboekt. Dat lag nog 60 km verder en daar kon je alleen maar met een taxi komen. En het hostel ligt in het Nationaal Park waar je een ticket voor moet hebben.

Het werd weer een lange dag. Over heel slechte bergwegen vol met kuilen, modder en water reden we na ongeveer vijf uur rijden de vlakte in EN met goede wegen. Wat een verschil. Door grote koffieplantages en grote ranches kwamen we rond half zes in Flores aan.
Geld proberen te pinnen want waar wij naar toegingen waren geen faciliteiten. Internet maar op een plaats in het hotel, een paar uur per dag warm water en een paar uur elektriciteit vanwege de ligging in een Nationaal Park.

Een taxi zou ons naar Tikal brengen maar voordat dat geregeld was, waren we weer een uur verder. Een oud mannetje met nog een oudere auto was onze chauffeur. De ramen konden niet dicht. De deur moest vastgehouden worden en de olie moest regelmatig bijgevuld worden.
Gelukkig deed de verlichting het want het was superdonker en nauwelijks belijning op de weg.
Na bijna twee uur met de nodige bibbers kwamen we in ons hotel aan. Vlug nog wat gegeten en snel onder de douche want om tien uur zou het warm water stoppen.

Morgen gaan we naar een van de grootste en belangrijkste Maya sites. We zijn benieuwd.

Voor nu een warme groet,

Piet

• 02 Februari 2018 - 19:12

Riek:

Er valt veel te beleven.