Frio, frio. - Reisverslag uit Orosí, Costa Rica van piet lagarde - WaarBenJij.nu Frio, frio. - Reisverslag uit Orosí, Costa Rica van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Frio, frio.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

12 December 2017 | Costa Rica, Orosí

Frio,frio,

Dag 20.

Orosi, maandag 11 december 2017, 25 graden en later op de dag regen en mist.

Beste Allemaal,

Vroeg opgestaan en nog even genoten van het prachtige uitzicht. Om zeven uur zaten we al in de auto. Op weg naar Orosi. In afstand niet zo’n grote verplaatsing maar hier in Costa Rica tellen niet het aantal kilometers maar de tijd. Soms kun je over 100 km 4 uur reizen.
Wij gingen van de kust de binnenlanden in weer naar de hoogvlakte. Dat is wenden en keren en als er een vrachtauto bergop voor je zit dan ga je niet sneller dan 20 km per uur.
Maar het uitzicht is geweldig. De weg is goed maar smal.
Halverwege begint het mistig en nevelig te worden en zo nu en dan regent het. Maar dat kan elke vijf minuten veranderen. Soms kijk je prachtig de vallei in en de andere keer zie je helemaal niets. Dan is de vallei gevuld met wolken.

Wat we zeker vijf keer gezien hebben, zijn de aardverschuivingen. De helft van de weg is dan helemaal verdwenen. Je kunt dan nog maar over een weghelft verder en je kijkt naast je meteen in een gapend gat.
Constant zie je bulldozers de weg vrij maken van grond, boomstronken en rotsen. Zeker na een lange en flinke regenbui is dat hier een groot probleem.

We eten wat onderweg en komen rond half twee in ons prachtig hostel aan. Gerund door een Duits echtpaar. Het is een en al “ Gründlichkeit”. Zeer gezellig met een mooi uitzicht.
Wat wel opvalt is dat iedereen het hier nu koud heeft. Later horen we dat dat heel uitzonderlijk is. Hier in de Orosivallei is het meestal 26 graden en nu rond de twintig en dat vindt men meteen “frio”, koud dus. Zo zie je maar dat kou heel betrekkelijk is.

Hopelijk wordt het de komende dagen wat beter want we blijven vier dagen in dit prachtige Orosi lodge. We konden nog net op tijd twee nachten bijboeken. Het wordt namelijk steeds moeilijker een plaats te vinden want deze week zijn alle scholen vrij tot begin februari!!!! Dus er trekken veel mensen er op uit. De prijzen stijgen nu dus ook.

We zijn nu volop aan het inventariseren waar we zeker naar toe willen. Maar waar we morgen naar toe gaan laten we van het weer afhangen. We zullen zeker een bezoekje aan de plaatselijke kerk brengen want deze is de oudste van Costa Rica.

Een warme groet en leef en geniet van de momenten die er echt toe doen.

Piet.

• 12 December 2017 - 22:56

Jac Peeters:

Frio, frio? Dat is het hier dezer dagen! De winter heeft zijn intrede gedaan en voor veel (verkeers)overlast gezorgd! Ik deed er gisteren bijna twee uur over om van Tilburg naar Hilvarenbeek te rijden. Dat is nog wel anders dan 100km in 4 uur! Morgen wordt het warmer volgens de berichten. Wordt vervolgd! Hartelijke groet, mede namens Hanneke, Jac Peeters

• 13 December 2017 - 10:45

Riek:

Vandaag veel regen, dus de sneeuw zal zo verdwenen zijn. We doen het er mee. Het is zoals het is. Geniet lekker.