Een gekrijs tussen en boven de Maya ruïnes. - Reisverslag uit Copán, Honduras van piet lagarde - WaarBenJij.nu Een gekrijs tussen en boven de Maya ruïnes. - Reisverslag uit Copán, Honduras van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Een gekrijs tussen en boven de Maya ruïnes.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

13 Januari 2018 | Honduras, Copán

Een gekrijs tussen en boven de Maya ruïnes.

Dag 52

Copán, vrijdag 12 januari 2018, 28 graden en blauwe lucht

Beste allemaal,

Vandaag een intensieve dag gehad. Vanmorgen een ontbijtje in ons hostel. Pancakes of ei met bonen en tortilla’s
Daarna te voet naar de Copán ruïnes. De straten zijn bestraat met grote keien. Soms zijn er keien verdwenen en dan ontstaan er grote kuilen. Het voordeel is dat er geen auto hard kan rijden. Ook gaat het in Copan op en af. Dus lopen is hier niet de gemakkelijkste manier. Dus nemen de meeste mensen hier een tuktuk. Die rijden af en aan en zitten vaak overvol. Ze hobbelen ook van links naar rechts over de keien. Op de smalle stoep nemen in de morgen allerlei mensen plaats die iets willen verkopen. Geen tentjes maar gewoon op de stoep en het zijn meestal vrouwen die groenten en fruit verkopen.
Copán bestaat eigenlijk alleen van het toerisme. De Copan ruïnes zijn de grote trekpleister.

Dus wij daar vanmorgen meteen naar toe. Te voet. Een kilometer over de keien.
En wat we daar te zien krijgen overtreft de stoutste verwachtingen.

Een werkelijk indrukwekkend Mayacomplex. Heel groot en uitgebreid.

Maar we worden ook ontvangen door een gekrijs van tientallen fel rood gekleurde ara’s. Deze ara’s zijn uitgezet door een vogelopvangcentrum waar we vanmiddag nog naar toe gaan. En deze ara’s horen bij de Maya’s. We zien ze terug in de honderden jaren oude tekeningen uitgehouwen in de rotsen.

Zuid Mexico, Guetemala, Belize en west Honduras daar leefden de Maya’s in wel 50 tot 70 steden. Copán was niet de grootste met 25 vierkante kilometer en 20.000 inwoners maar wel is er hier veel overgebleven zodat we hier veel te weten konden komen over hun leven en gebruiken.
Van de vijfde tot de negende eeuw was er een dynastie en zo kon de Maya stad aan de rivier Copán uitgroeien tot een belangrijke stad.
Toen de Spanjaarden kwamen was de stad met een regenwoud begroeid. Het werd pas in 1834 herontdekt.
Een heel indrukwekkend monument is de hiërogliefentrap. 30 meter hoog en in de 72 treden zijn 2000 hiërogliefen gekerfd. Deze vertellen heel veel over de geschiedenis van de Maya’s. Over de restauratie heeft men meer dan een eeuw gedaan.

Morgen gaan we nog een keer terug want we willen de tunnels onder het Mayacomplex nog bekijken en 1 km verder liggen nig veel overblijfselen. Dus dat wordt een dag van veel lopen en genieten.

Een warme leef en genietgroet.

Piet.

• 14 Januari 2018 - 10:43