Kleurrijke muurschilderingen. - Reisverslag uit Santa Ana, El Salvador van piet lagarde - WaarBenJij.nu Kleurrijke muurschilderingen. - Reisverslag uit Santa Ana, El Salvador van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Kleurrijke muurschilderingen.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

09 Januari 2018 | El Salvador, Santa Ana

Kleurrijke muurschilderingen.

Dag 47

Santa Ana, zondag 7 januari 2018, 30 graden en blauwe lucht

Beste allemaal,

Heerlijk geslapen in dit super hostel. Ontbijtje klaargemaakt en om negen uur met Carlos op pad.
Vandaag de “Ruta de los Flores Tour”. Als ik eerlijk ben was het geen kleurrijke route met bloemen maar het zou wel een kleurrijke route worden
Eerst naar de watervallen. Hier in El Salvador kun je het beste een gids nemen. Ten eerste steun je de lokale bevolking een beetje en ten tweede is het veiliger.
Met de gids dwars door een bos en een droge rivierbedding naar het eerste uitkijkpunt. De rivierbedding lag vol met autobanden en plastic dat straks in het regenseizoen allemaal weer naar de zee gaat.
De watervallen waren ook een zwembad voor meestal de lokale bevolking. Met kleren en al vermaken hele families zich in het water.
Terug met een tuktuk naar de parkeerplaats.
We gingen naar drie dorpjes. In het eerste dorpje, Juayua, was een “foodfestival”. Wat een drukte en van alles werd er verkocht. En alles speelde zich af voor de geopende kerkdeuren. De mis was in volle gang maar de mensen lopen in en uit en het verkopen en de luide muziek op het kerkplein ook. De kerk zat vol. Er waren op deze zondag 5 missen!!!!! Ook in de middag.

De twee volgende dorpjes waren veel minder druk en daardoor ook veel gezelliger om daar rond te wandelen. Het waren, Apaneca en Ataco. Wij hebben vooral genoten van de muurschilderingen. Tientallen. Meestal beelden ze uit wat er verkocht werd.
Ook hier was de heilige mis nog aan de gang.
Alle winkels zijn open en op straat werd ook van alles aangeboden. Je komt ogen en oren te kort.

Ik hoop dat de foto’s iets van dit alles over kunnen brengen.

Om vier uur terug naar Santa Ana. Toen we de berg afreden zagen we een vader en zoontje met een opmerkelijk voertuig. Hier is droog hout heel belangrijk. Er moet toch gekookt worden voor de familie. Soms zien we een bos hout achter op de motor, of achter op de fiets, of op de schouder of hoofd.
Maar vandaag zagen we een vader die zelf een voertuig gemaakt had die op de zwaartekracht werkt. Wij konden nog net op tijd een foto maken vanuit de auto. En ik moet zeggen dat hij nog heel snel naar beneden ging. Met een touwtje sturen en we zagen op de foto dat hij gelukkig ook nog een rem had. (Zie foto)

Vermoeid van het vele slenteren en naar de waterval klimmen hebben we nog heerlijk genieten van de zonsondergang bovenop het dakterras van ons hotel.

Morgen gaan we naar de vulkaan.

Een warme groet en leef en geniet van de momenten.

Piet.

• 09 Januari 2018 - 08:02

Riek:

Goedemorgen. Weer veel gezien.