Vulkaan Arenal in de mist. - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van piet lagarde - WaarBenJij.nu Vulkaan Arenal in de mist. - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Vulkaan Arenal in de mist.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

05 December 2017 | Costa Rica, Fortuna

Vulkaan Arenal in de nevel.

Dag 12

La Fortuna, zondag 3 december 2017, 31 graden en soms een regenbui. Erg vochtig.

Vandaag weer een verplaatsing. We staan vroeg op want we weten niet hoe de weg naar La Fortuna er bij zal liggen. Maar dat leek mee te vallen. Bijna de hele weg nieuw asvalt. De lijnen moesten ze nog aanbrengen. Onderweg wilden we nog twee kleine dorpjes bezoeken.
Sarchi is een belangrijk kunstnijverheidscentrum. Het is omgeven door koffie en bananenplantages.
Sarchi is bekend door de prachtige houten meubels en de leren schommelstoelen. Maar het is het meest bekend geworden door de ossenkarren die vroeger gebruikt werden om de koffie van het veld te krijgen. Deze ossenkarren werden prachtig beschilderd met kleurrijke geometrische figuren. Er is nog steeds een bedrijf die deze kleurrijke ossenkarren maakt. Verder vond je deze geometrische figuren overal terug. Op lantaarnpalen op de gevels van de huizen, op vuilnisbakken en ga zo maar door.
Ik hoop dat de foto’s het kleurrijke kunnen verduidelijken.
Het andere plaatsje was Zarcero. Het ligt op 1700 meter hoogte temidden van groene weiden en beboste bergen. Het is bekend om de zogenaamde Palmito kaas. Ook komen er drommen mensen kijken naar het plein voor de kerk. Sinds 1960 snoeit en knipt Eangelisto Blanca de cipressen in allerlei vormen. Leuk om gezien te hebben.

Verder op weg naar LaFortuna. Ondertussen begon het te regenen en dan rijd je niet sneller dan een km of twintig.

Rond elf uur kwamen we in La Fortuna aan. La Fortuna is echt een toeristische plaats. Het wemelt van de eettentjes en hotels en hostels. Er zijn veel avontuurlijke activiteiten. Paardrijden, hiken, grotten verkennen, vissen, wildwatervaren. Over boomtoppen met een kabelbaan en ga zo maar door.
Wij komen voor de vulkaan Arenal. Kegelvormig en 1650 meter hoog. EN nog steeds actief. Zelfs nu nog komen er regelmatig rookpluimen uit de vulkaan en zijn er regelmatig erupties die vooral in de nacht goed te zien zijn.
Maar de top is meestal in nevel gehuld. Zo ook nu. Maar het verschilt van uur tot uur. Soms zie je de vulkaan bijna helemaal niet.
Hopelijk hebben we morgen meer geluk want dan willen we een stevige wandeling gaan maken op de flanken van vulkaan Arenal.
Maar door de vulkaan zijn er ook veel heetwaterbaden de zogenaamde hotsprings. Wij hebben dat al regelmatig gedaan en laten dit nu aan ons voorbijgaan want de prijs begint bij 75 dollar per persoon.

Voor nu een warme groet vanaf de voet van de vulkaan Arenal.

Piet.

• 05 December 2017 - 16:24

Riek:

Lopen richting vulkaan? Of langs de berg? Geniet lekker.