Witter dan wit. - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu Witter dan wit. - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Witter dan wit.

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

14 April 2023 | Nederland, Udenhout

Udenhout, vrijdag 14 april 2023

Witter dan wit.

Beste Allemaal,

Vandaag naar de Etna, 3320 meter hoog. We hadden de Etna al vaak van verre zien liggen maar vandaag zouden we de Etna echt gaan bezoeken. De Etna ligt uniek. Eenzaam verheft de vulkaan zich aan de kust van de Ionische zee. Zijn vruchtbare flanken liggen bezaaid met honderden dorpjes en boerderijen.

De vegetatie heeft zich dankzij de mineralen die in de lava as zit, verdubbeld en soms zelfs verdriedubbeld. Rond de Etna rijpen mandarijnen, perziken, amandelen, vijgen, pistachenoten, olijven en druiven. Hoger vind je hazelnoten en tamme kastanjes.

Maar iedere dag kan de verwoestende lava stroom weer op gang komen. Gelukkig is er een goed waarschuwingssysteem aangebracht zodat de mensen op tijd gewaarschuwd kunnen worden.

De lava stroomt met 10 meter per seconde en een temperatuur van 1000 graden uit het binnenste van de aarde. De loop van de lava is onberekenbaar.

Bij de uitbarsting in 1992 stopte de lavastroom 700 meter voor het dorpje Zafferana. De inwoners vertrouwden op de hulp van de Moeder Gods en organiseerden een Mariaprocessie. Nu markeert een Mariabeeld de grens van de lavastroom.

Ook in 2001 en 2002 waren er uitbarstingen.

Wij gingen al vroeg op pad omdat het de nacht ervoor flink gesneeuwd had. De tocht naar boven moesten we heel voorzichtig afleggen. Meestal achter sneeuwschuivers. Maar wat was die witte wereld prachtig. Toen we boven uitstapten was het ijzig koud door de zeer harde wind die de sneeuw opstuwde.

Meteen maar een laar warme wanten gekocht. We kregen te horen dat we niet naar de rand van de krater konden vanwege de storm en de sneeuw. Eerlijk gezegd waren we dat ook niet van plan vanwege de kleding. We zouden bevroren zijn. Wij hebben een uurtje rondgewandeld en toen we weer heel voorzichtig naar beneden. Een aantal auto’s durfden niet verder naar boven en keerden om.

Op de terug weg naar onze camping zijn we nog langs de Aci Trezza gereden. Geliefd bij fotografen vanwege de uit de zee stekende lavarotsen. Je mag deze lava eilandjes niet betreden omdat ze beschermd gebied zijn.

Alweer een dag die we niet snel vergeten zullen.

”Als je alleen droomt, is het alleen maar een droom. Maar droom je samen dan is het de start van de werkelijkheid”.

Voor nu een warme witte groet en leef en geniet van de momenten die er echt toe doen,

Piet.