We zijn gestart…….. - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu We zijn gestart…….. - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

We zijn gestart……..

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

01 Januari 2023 | Nederland, Udenhout

Wij zijn gestart…….

Eerste etappe: Neustadt a.d. Weinstrasse 414 km,donderdag, 29 november 2022

Beste allemaal,

Vanmorgen de laatste spullen in de camper geplaatst. Alles nagelopen. De lieve buren even gedag gezegd en om half tien vertrokken we richting Italië. Het weer was perfect om te rijden. Geen regen en helder.

Waar we wel rekening mee moeten houden is dat de dagen kort zijn. De kaatste reis was in juni/ juli naar Zweden en Noorwegen. En daar was het wekenlang 24 uur licht.

En omdat we niet in het donker willen rijden gaan we op tijd op zoek naar een camping. Zeker in deze tijd van het jaar zijn veel campings gesloten.

Rond een uur of drie vinden we een plek bij een wijnboer. Daar zijn er vele van. Zomaar enkele staanplaatsen met een douche en een toilet en elektriciteit.

15 euro voor een nacht.

Vandaag 414 km afgelegd. Fijn dat Susan ook in de camper kan rijden want dan kun je toch een behoorlijke afstand overbruggen.

Morgen rijden we door Zwitserland en wij zijn benieuwd of we veel sneeuw zullen zien.

Een warme groet voor vandaag en leef en geniet van de momenten die er echt toe doen.

Tweede etappe: van Neustadt a. d.Weinstrasse naar Lugano, 541km, Vrijdag 30 december 2022.

Het verleden herleeft.

Alweer super weer om te rijden en van de omgeving te genieten. 12 tot 13 graden. Niet normaal. En als we het hooggebergte naderen dan zien we bijna geen sneeuw. Alle de toppen zijn dun besneeuwd. De dalen maar ook de bergplateaus zijn fris groen, alsof de lente in aantocht is.

Wij rijden via Basel, Zürich, de St. Gotthard, Luzern richting de Italiaanse grens. Maar rond drie uur op zoek naar een camping. De eerste zijn gesloten. 24 km verder een tweede camping bezocht. Deze moet 365 dagen open zijn. De receptie is gesloten maar we kunnen zelf een plekje zoeken en morgen afrekenen, zo lezen we bij de receptie. Zo gezegd zo gedaan. Precies om vijf uur komen we aan pal aan het meer van Lugano. Heel rustig en peaceful. En heel schoon sanitair.

De camper ingericht. Eten koken in de camper en nu zitten we rond half acht een verslag te schrijven en plannen te maken voor morgen. De route staat zo ongeveer vast. Misschien bereiken we morgen de Adriatische kust bij Rimini. Maar de kleine camper geeft alle vrijheid. We kunnen tot in de kleinste dorpjes komen.

Maar voor mij riep deze etappe vele herinneringen op. Eind juli 1969, toen de eerste astronauten op de maan landden, vertrok ik op mijn eentje op de fiets naar Italië. Een weddenschap van 10 gulden die ik met mijn vrienden André en Marcel aangegaan was. Dat is dus nu 53 jaar geleden. Een weddenschap die mij in mijn leven veel gebracht heeft.

Zoals: Door deze fietstocht heb ik in dat jaar de marathon van Macharen gewonnen, 300 km. Daardoor ben ik wielrenner geworden en daardoor heb ik Conny leren kennen,

In 2008besloot ik de wereld op de fiets te gaan verkennen en daar heb ik in Myanmar Susan ontmoet. En reizen we nu al weer 12 jaar de wereld over. Ik zou dat nooit gedaan hebben als ik vroeger die fietstocht naar Italië niet gemaakt zou hebben.

Vandaag rijden we een groot gedeelte van de tocht van 53 geleden. De herinneringen komen weer heel helder terug. De barre tocht over de Sint Gotthard op zondagmorgen, de plaatsen Biasca en Bellizone de Weinstrasse waar ik door de hitte bevangen van mijn fiets was gevallen. De ontzettend vele mensen die ik ontmoet heb en waar ik gewoon kon blijven slapen en eten. Want in 1969 was het nog heel ongewoon en bijzonder om zo’n fietstocht van 1300 km in je eentje te maken. Nu is dat veel algemener.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten die er echt toe doen.

Derde etappe : Van Lugano naar PortoMario aan de Adriatische kust. Zaterdag 31 december.

Vanmorgen rond zeven uur opgestaan. Het is dan nog donker. Rond acht uur douchen en ontbijten. Het weer is weer fantastisch. Nog even een wandeling gemaakt naar het meer van Lugano en rond half tien rijden we richting Milaan. De grens oversteken is een formaliteit. In Italië worden we meteen geconfronteerd met tolwegen. Maar het is niet druk en rond het middaguur is het al 16 graden.

De omgeving is vlak en niet indrukwekkend. Wat opvalt zijn de vele geruïneerde gebouwen. Vaak totaal verlaten. Fruitbomen en wijngaarden zijn er in overvloed.

Na Milaan richting Bologna en dan naar Rimini. Daar komen we om drie uur aan.

Wat we al verwachtten wordt werkelijkheid. De meeste campings zijn gesloten. Of voor een paar maanden of juist deze week rond nieuwjaar.

Maar uiteindelijk vinden we een campingstandplaats vlak aan de Adriatische zee. De allerlaatste plek krijgen we toegewezen. Met elektriciteit en met eenvoudige douches en toilet. Echt geluk.

We konden om zes uur nog buiten koken. Windstil en 14 graden.

Nu zitten we in de camper maar buiten is het een drukte van belang. Allemaal Italianen die gezellig samen een grote bbq georganiseerd hebben. Wij zijn benieuwd wat er om 12 uur gaat gebeuren. Maar dat horen jullie morgen wel.

Voor iedereen een geweldige jaarwisseling en alle goeds voor 2023. Vooral gezondheid en leef en geniet van de momenten die er echt toe doen.

Een warme groet van Susan en Piet.

• 31 December 2022 - 19:53

Ria Koning:

Piet en Susan ik lees weer vrolijk met jullie avonturen mee. Fijn dat de temperatuur daar zo lekker is. hier is het ook de warmste oudejaarsnacht ooit gemeten.

wel nat en harde wind.

ik wens jullie een fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2023. met veel geniet-momenten.

• 31 December 2022 - 21:24

André V.d.Wiel:

Geweldig dat jullie weer een mooie tocht kunnen maken!

Toen ik 1969 zag staan, kreeg ik koude rillingen. Wat hebben we toen toch het een en ander meegemaakt in het Zwitserse Zug. Piet verdwaald, dachten we, hij had een hoger tempo bergop dan Marcel, Harrie en ik. De politie ingeschakeld, een onderbroek meegenomen voor de speurhond en uiteindelijk is alles goed afgelopen!

Maar ook ons avontuur van de kraak van een leegstaand gebouw bij de brouwerij in Heidelberg, het avontuur van de kegelbal, enz.

Een vakantie om nooit te vergeten!!!!

Veel plezier en alle goeds voor 2023!

André

• 31 December 2022 - 21:43

Maria Venhuizen :

wat fijn dat jullie weer samen op vakantie konden gaan, zelfs aan het einde/begin van het nieuwe jaar[e-1f929]! Een mooie jaarwisseling samen toegewenst en een gezond 2023[e-1f339]!

• 01 Januari 2023 - 17:46

Yvon En Wim.:

Dag Piet en Susan. Wat een leuk verslag vooral omdat het ook bij ons zoveel herinneringen oproept. Wij hebben de fotoboeken van de fietsreis 2009 in China van Kunming naar Shangri-La, 4000 m. hoogte, er nog eens bijgepakt. Ook toen Piet, reed je de bergen op en wij als volgevreten hazewindhonden, want haast maakte we echt niet, op gepaste afstand achter je aan. In Shangri La waar onze wegen zich scheiden heb je ons verteld over die weddenschap en ook de reden waardoor je besloot de wereld te verkennen op de fiets. Maakte veel indruk op ons.

Susan en Piet we wensen jullie nog een heel fijne reis en wensen jullie nogmaals het allerbeste voor het nieuwe jaar liefs van Yvonne en Wim.

• 01 Januari 2023 - 21:37

Riek:

Susan en Piet, ik volg jullie weer met de mooie reis, geniet samen.

liefs van je zus Riek

• 03 Januari 2023 - 13:29

Hanny :

Ik zag dat ik iets niet goed deed even kijken of dat nu wel het geval is.

ik sluit me aan bij de reactie van Ria Koning!

liefs van je oudste zus!