De dag van de “punthuisjes”. - Reisverslag uit Alberobello, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu De dag van de “punthuisjes”. - Reisverslag uit Alberobello, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

De dag van de “punthuisjes”.

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

14 Januari 2023 | Italië, Alberobello

De dag van de “punthuisjes”.

Zeventiende etappe: Alberobello, zaterdag 14 januari 2023, half bewolkt, in de middag een bui. 14 graden

Beste allemaal,

Ontbijtje. En dan er weer op uit met onze Supi (SUsan en PIet). Dank je wel lieve Madelon voor de naam op een nummerplaat die achter de voorruit prijkt.

Op weg naar Alberobello.

Dit is de echte Trulli hoofdstad. Meer dan 1400 van deze typische huisjes bij elkaar. In het hoogseizoen komen de toeristen met busladingen hier naar toe. Nu lopen er enkele toeristen rond omdat het weekend is. In 1996 werd Alberobello opgenomen op de Werelderfgoedlijst van Unesco.

Je hebt als het ware twee Trulli wijken naast elkaar. De ene wijk is helemaal op het toerisme ingesteld met wel 1000 Trulli. Hier vind je de souvenirwinkeltjes. De andere kant is veel authentieker. Hier wordt nog gewoon geleefd, gewoond en gewerkt. Van hier uit heb je ook een prachtig uitzicht op de 1000 trulli.

Wij hebben een paar uur heerlijk geslenterd door al die kleine straatjes. Op het eind ook nog de kathedraal bezocht. Achter de Basiliek vonden we de grootste Trollo. De enigste met een verdieping. Deze is gebouwd door een welgestelde pastoor.

Maar wat is een Trullo. Het zijn heel traditionele huizen met kegelvormige daken. Ze komen in heel Puglia voor maar vooral in Alberobello. De grove brokken kalksteen die hier overal te vinden zijn worden zonder cement opgestapeld tot muren. Voor het dak bouwt men vlakke stenen in steeds kleiner wordende cirkels op elkaar, zodat elke steen voor ongeveer de helft door de erop gelegde steen wordt bedekt en door het gewicht ervan op zijn plaats wordt gehouden. De binnenruimte van de trullo is vierkant. Is er meer ruimte nodig dan worden enkele trulli met elkaar verbonden.

Al sinds de oudheid bouwen de boeren in deze streek ronde hutten van op elkaar gestapelde stenen.

Elke Trullo wordt gekroond door een spits in de vorm van een bol, een schijf, een kegel of een kruis. Op de daken worden met kalkverf magische tekens geschilderd ter bescherming van de huisjes en de bewoners.

Een boerenhoeve bestaat uit meerdere trulli met ieder een eigen functie. Slaapkamer, keuken, stal enzovoort.

De trulli hebben dikke muren en kleine smalle deurtjes en ramen.

Men beweert dat de trulli teruggaan in de tijd van de graaf van Conversano. Rond 1600. Om het door het hof in Napels opgelegde belasting op onroerende goederen te omzeilen beval hij de pachters hun huizen zonder cement te bouwen. Zo konden ze in geval van een koninklijke inspectie snel worden afgebroken en ook weer worden opgebouwd.

Zo zie je dat belastingontduiking van alle tijden is.

Rond drie uur waren we terug op onze Natura Mundi camping. Alleen, op drie katten na.

Morgen de laatste dag hier en dan trekken we weer verder. Steeds een stapje verder naar het zuiden. Naar de hak van de laars.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten die er echt toe doen.

Piet.

• 15 Januari 2023 - 12:57

Jane:

Wat fijn Piet en Susan om jullie reis mee te kunnen beleven!!