Ik heb er geen woorden voor. - Reisverslag uit Matera, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu Ik heb er geen woorden voor. - Reisverslag uit Matera, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Ik heb er geen woorden voor.

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

16 Januari 2023 | Italië, Matera

Ik heb er geen woorden voor.

Negentiende etappe: Matera, maandag 16 januari 2023, half bewolkt en soms een buitje, 17 graden.

Beste Allemaal,

Eigenlijk hoef ik vandaag niet zo veel te schrijven want wat we gezien hebben daar zijn eigenlijk geen woorden voor. Maar ik ga het toch proberen.

Vanmorgen rond half 10 vertrokken naar Matera. Een klein uur rijden. We zitten nu meer het binnenland in. Het landschap is ook anders. Geen olijfbomen meer en een glooiend landschap.

De camping ligt net buiten de stad. We kwamen daar al rond elf uur aan.

De bedoeling was om het vandaag rustig aan te doen. Maar de eigenaar van de camping, Jean Franco, was zo enthousiast over de stad. Hij had een plattegrond van de stad met alle “highlights”. Om twaalf uur zou hij ons in de stad afzetten en om zes uur weer ophalen.

Zo gezegd zo gedaan.

Wij hebben al heel wat steden over de hele wereld bezocht maar deze versloeg ze bijna allemaal. Niet voor niets is deze stad in 2019 uitgeroepen tot de culturele hoofdstad van Europa.

Het is de beroemdste grottenstad in de wereld. De Sassi of te wel de grottennederzettingen zijn ontstaan tussen de zesde en tiende eeuw en nergens zo goed bewaard gebleven als hier.

Het is één openluchtmuseum.

Grieks Orthodoxe monniken vestigden zich hier en groeven talloze kerkjes uit het zachte gesteente. Het is tufsteen maar er werden ook huisjes en klooster ontstonden zo. De oudste ontstonden in de zesde eeuw. Maar er vestigden later ook boeren ambachtslieden en zo ontstond geleidelijk een hele stad.

Nu wonen er in de oude grottenstad, de Sassi, ongeveer zestigduizend mensen.

Er is nog veel meer over deze Sassi te vertellen. Zo werd en wordt de Sassi in veel beroemde films gebruikt. Onder andere Ben Hur, James Bond “No time to die”, King David, The Passion en nog vele anderen. Juist vandaag was er een grote filmploeg bezig.

Er is nog veel meer over te vertellen maar hier laat ik het bij voor vandaag. De foto’s zullen later iets van de schoonheid vertellen.

Ik weet wel dat we er zes uur rondgewandeld hebben. Steil naar beneden en steil naar boven met meer dan grandioze uitzichten. Duizenden trappen op en af. En de stenen zijn eeuwenoude gladde basaltstenen in allerlei kleuren. EN ……….na een buitje spiegelglad.

Jean Franco had geadviseerd om tot na zonsondergang te blijven en met al die lichtjes was de Sassi nog sprookjesachtiger.

Nu zit ik voldaan met zere knieën dit verslag te schrijven. Plannen voor morgen hebben we nog niet maar het zal iets worden waarbij we niet zoveel trappen behoeven te klimmen en dus ook niet behoeven af te dalen.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten die er echt toe doen.

Piet.


  • 16 Januari 2023 - 20:50

    Ria Koning:

    HoiPiet En Suzanne.

    Wat een interessante verslagen schrijf je toch ik geniet er elke dag weer van. En ben nu al benieuwd naar de foto's die je ons nog gaat sturen . FYSIEK LUKT HET MIJ AL LANG NIET MEER OM TE REIZEN, MAAR ZO REIS IK TOCH EEN BEETJE MEE EN LEER DINGEN WAAR IK HET BESTAAN NIET VAN WIST. dankjewel. Fijn dat jullie ons op jullie reis meenemen.


  • 16 Januari 2023 - 22:37

    Riek:

    Wat een mooie verhalen. Inderdaad, Ria Koning, erg mooi verwoord.


  • 16 Januari 2023 - 23:27

    Jeroen Lagarde:

    Beste Piet,

    ik kan me je sprakeloosheid helemaal voorstellen. Wij waren er in oktober 2021. Sta jij op die campercamping wat van oorsprong een kartbaan is/ was?

    heel veel groeten,

    Jeroen Lagarde

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

piet

Beste allemaal, Na 8000 prachtige kilometers door Nieuw Zeeland in 2008/2009 en 6000 facinerende en indrukwekkende kilometers door China, Vietnam, Cambodja en Laos in 2009/2010 begint in november mijn derde fietsavontuur. Deze keer zullen de vele (?) fietskilometers mij leiden door Birma (Myanmar), Thailand, Laos en Nepal. Ik hoop jullie weer regelmatig verslag te doen van al mijn avonturen. Voor nu een lieve leef en geniet groet. Piet

Actief sinds 16 Juli 2008
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 1990565

Voorgaande reizen:

10 Juli 2023 - 15 September 2023

Een echt avontuur.

06 Juni 2022 - 10 Augustus 2022

Op een andere manier.

24 September 2018 - 06 September 2019

Voor de tweede keer.

22 November 2017 - 06 Maart 2018

Acht in een?

05 Oktober 2016 - 16 Januari 2017

Naar de andere kant .....

11 September 2015 - 18 December 2015

Rondtrekken door midden Europa met de tent.

16 September 2014 - 17 December 2014

Op weg naar Afrika.

20 Mei 2012 - 24 Januari 2013

"Een lach kent alle talen"

27 September 2011 - 20 Januari 2012

Totaal anders maar .......

27 November 2010 - 27 Maart 2011

Het Vervolg

14 Oktober 2009 - 28 Maart 2010

Een nieuw avontuur

26 September 2008 - 13 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: