In de rij voor twee mannen ……… - Reisverslag uit Reggio di Calabria, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu In de rij voor twee mannen ……… - Reisverslag uit Reggio di Calabria, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

In de rij voor twee mannen ………

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

11 Februari 2023 | Italië, Reggio di Calabria

In de rij voor twee mannen!!!!!!!

Vijfenveertigste etappe: Reggio di Calabria, zaterdag 11 februari 2023, helblauwe lucht en 16 graden.

Beste Allemaal,

Misschien hebben jullie gelezen dat het super slecht weer is in Sicilië. Nou wij zitten hier boven op een berg en kijken naar de Etna en naar Sicilië. Maar wel onder een helblauwe lucht. Wat een verschil met gisteren. Zo kan het verkeren.

Vandaag een “rustdag” gepland. Ten eerste omdat Camping Rudy een oase is en een plekje uit duizenden om te kunnen verblijven. Ten tweede laten we vandaag onze camper met rust en gaan we met de bus de stad in.

Reggio di Calabria geldt als een van de centra van de georganiseerde misdaad. Maar daar merken wij weinig van als we daar rondlopen. In ieder geval heeft het een strandpromenade die nergens zo mooi en zo lang is.

Vaak is in de geschiedenis gestreden om deze plaats vanwege de ligging aan de straat van Messina. Vele heersers kwamen gingen weer. Allemaal drukten ze hun stempel op de stad.

Maar niets daarvan heeft de verwoestende aardbevingen van 1783 en 1908 overleefd. Bij de laatste aardbeving kwamen meer dan 45.000 mensen om en moest de stad volledig herbouwd worden. Nu zien we daar de afschuwelijke beelden van in Turkije. Wat een leed moet dat toen en nu veroorzaakt hebben.

Voor ons stond vandaag Museo Archeologica Nationale op het menu. Het is een ongelooflijk mooi museum met een geweldige collectie prachtige voorwerpen uit de geschiedenis van hinderden jaren.

MAAR waar men al heel vroeg voor in de rij staat zijn de twee mannen in “De zaal van de mooie mannen”. Zwaar beschermd. Je mag maar met 20 personen tegelijk de twee mannen bekijken.

Maar voordat je de zaal betreedt, moet je drie minuten in een ruimte verblijven. Daar wordt de lucht helemaal gezuiverd zodat je zonder stof op je huid en kleren “ de zaal met de twee mooie mannen” kunt betreden. Later krijgen jullie zeker de foto’s te zien van deze kerels van twee meter lang.

Het was augustus 1972 toen Stefano Mariottini aan het snorkelen was voor de Ionische kust. Hij zag een uitgestrekte arm uit de zeebodem omhoog steken. Hij dacht meteen aan de maffia en bracht de politie meteen op de hoogte. Maar daar had het niets mee te doen.

Het bleken twee bronzen beelden van bijna twee meter hoog. Ze waren helemaal schelpen begroeid maar bleken in een uitstekende staat te verkeren. Na vijf jaar onderzoek bleken deze beelden al in de vijfde eeuw voor Christus gemaakt.

Het is ware kunst. De ogen zijn ingelegd met glas en ivoor, de tanden zijn van zilver en de lippen en de tepels zijn bekleed met koper.

Ze weten niet de naam van de krijgers en zo zijn het nu krijger A en krijger B. De een ziet er vriendelijker uit dan de ander. Hij heeft dan ook een glimlach op zijn gezicht. De ander mist een oog.

Het is ongelooflijk. Je ziet de fijn bewerkte vingernagels, de loop van de aders en het spel van de spieren.

De vrouwen én de mannen vinden dat de twee krijgers een enorme erotische uitstraling hebben

Toen de twee krijgers in Florence op een tentoonstelling stonden trokken in zes maanden een half miljoen kijkers.

Maar men wilde de “twee mooie mannen” terug in Reggio di Calabria. En dat gebeurde in 1981 enze zijn daar tot nu toe niet meer weggeweest.

Jullie moeten nog even geduld hebben en dan zal ik ze jullie in vol ornaat laten zien. Kun je niet zo lang wachten dan ga je maar goochelen. Zoek maar naar de “de Bronzen van Riace”.

“Bronnen van inspiratie”. Ze zijn er in vele vormen en gedaanten. Ze liggen opgeslagen in het verleden, maken deel uit van het heden of ze zijn nog verborgen in de toekomst …………

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten die er echt toe doen.

Piet.