Een wandeling door de Romeinse oudheid. - Reisverslag uit Pompei, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu Een wandeling door de Romeinse oudheid. - Reisverslag uit Pompei, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Een wandeling door de Romeinse oudheid.

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

17 Februari 2023 | Italië, Pompei

Een wandeling door de Romeinse oudheid.

Eenenvijftigste etappe: Pompei, vrijdag 17 februari 2023, 17 graden en een zonnige dag.

Beste Allemaal,

Vandaag een tijdreis naar de Romeinse oudheid. Ruim 17.000 stappen om precies te zijn. Want dat is de wandeling over het opgravingsterrein. Tot dusverre is tweederde van Pompei blootgelegd. Door de uitbarsting van de Vesuvius is de stad als het ware gestold en zodoende perfect geconserveerd. Je hebt minstens een halve dag nodig.

Ik denk dat iedereen wel iets weet over Pompei. De eerste noodlottige dag was 5 februari 62 na Christus. Een aardbeving verwoestte veel gebouwen in de stad. De wederopbouw was nog in volle gang toen op 24 augustus 79 na Christus de Vesuvius uitbarstte en de hele stad in drie dagen begroef onder een zes tot zeven meter laag as en vulkanisch gruis. Pompei werd hierdoor opgegeven en raakte in de vergetelheid. Men stichtte vlak in de buurt een nieuwe stad die ook Pompei werd genoemd.

Karel VII begon in 1738 met de opgravingen. De losse bodem kon gemakkelijk worden afgegraven. De mozaïeken en beelden en alle waardevolle spullen werden meegenomen en toegevoegd aan de koninklijke kunstverzameling. Nadat alle schatten geborgen waren werd alles weer met grond dichtgegooid.

Het systematisch blootleggen van Pompei begon pas in 1823.

Wij hebben daar uren rondgewandeld met een grote kaart. Je kunt in het doolhof van gebouwen gemakkelijk verdwalen.

Ga maar eens zoeken op internet als je alles wilt weten over Pompei. Op ons heeft het een grote indruk gemaakt.

Voor morgen staat de veroorzaker van het Pompei drama op het programma. Morgen gaan we de Vesuvius beklimmen. Hopelijk blijf hij rustig.

“WIE WIL, ZOEKT EEN MOGELIJKHEID. WIE NIET WIL, ZOEKT EEN REDEN”.

Voor nu alweer een warme groet en leef en geniet van de momenten die er echt toe doen.

Piet.