Ronddolen door de overblijfselen van de oudheid. - Reisverslag uit Syracuse, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu Ronddolen door de overblijfselen van de oudheid. - Reisverslag uit Syracuse, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Ronddolen door de overblijfselen van de oudheid.

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

30 Januari 2023 | Italië, Syracuse

Ronddolen door overblijfselen van de oudheid.

Drie en dertigste etappe: Syracuse, maandag 30 januari 2023, blauwe lucht en 19 graden

Beste Allemaal,

Vandaag opgestaanmet een helblauwe lucht. Vandaag Syracuse. Maar een half uurtje rijden.

Na eeuwen van oorlogen en bloei is Syracuse nu een van de belangrijkste industriesteden van Italië.

Maar Syracuse heeft ook nog veel uit de oudheid te bieden. Wij gaan eerst naar het noordwesten van de stad waar het Parco Archeologico bevindt. Een park met theaters, steengroeven en heiligdommen. Het is nu rustig maar in de zomer kun je er hier over de hoofden lopen en dan met 35 graden. Nu slenteren we door een prachtig gebied met het Griekse theater als hoogtepunt.

Maar ook het Romeinse amfitheater gebouwd in de eerste eeuw voor Christus is indrukwekkend.

Dan rijden we naar het Schiereiland Ortygia naar de oude stad. We wandelen onder een zonnetje van negentien graden het hele schiereiland rond. De zee aan de ene kant en aan de andere kant de vele gebouwen met barok versierselen. Het is een doolhofachtige oude stad met door wind en zout verweerde façades, kunstige smeedijzeren balkons. Voor ons oogt alles romantisch maar dat is het voor de bewoners allerminst. De huizen hebben vochtige muren en de water- en elektriciteitsleidingen zijn verouderd. Velen zijn dan ook vertrokken en de huizen en paleizen werden lang door verval bedreigd. Maar sinds Syracuse in 2005 op de werelderfgoedlijst van Unesco is gekomen wordt de oude binnenstad opgeknapt.

Van overal is het architectonisch betwiste heiligdom van de wenende Moeder Gods te zien. De bouw van deze 90 meter hoge Bedevaartskerk werd noodzakelijk toen pelgrims uit de hele wereld kwamen toegestroomd om een gipsen Madonna beeld te zien dat in augustus 1953 boven het bed van een doodzieke vrouw dagenlang echte tranen zou hebben gehuild. Het dak lijkt op eenhalf opengeklapte paraplu. Deze symboliseert de beschermende mantel van Maria.

Ook bijzonder is dat Syracuse de enige plaats in Europa is waar nog papyrus groeit. Men kan nog zien hoe men hier papier van deze plant maakt en er is zelfs een Papyrus museum. Ook kun je talrijke souvenirs gemaakt van papyrus kopen.

Rond drie uur en ruim 17.000 stappen verder gingen we weer richting onze camping.

Morgen trekken we weer verder, naar Agrigento.

Maar voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten die er echt toe doen.

Piet.