De stad tussen de rots en de zee. - Reisverslag uit Cefalù, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu De stad tussen de rots en de zee. - Reisverslag uit Cefalù, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

De stad tussen de rots en de zee.

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

05 Februari 2023 | Italië, Cefalù

De stad tussen de rots en de zee.

Negenendertigste etappe: Cefalù, zondag 5 februari 2023, harde wind, half bewolkt, 14 graden.

Vandaag wat rustiger dan gisteren. In ieder geval niet zoveel klimmen en dalen. Vandaag staat Cefalù op het programma. Ongeveer een uur rijden.

Een enorme rots van kalksteen kondigt de levendige badplaats aan.

De Grieken noemde de stad al “het hoofd”. De stad ligt letterlijk aan de voet van de enorme rotsblok. En boven op die rotsblok zie je een oude burcht en de hele rotsblok is ommuurd. Een verdedigingsbolwerk in vol ornaat.

Wij lopen meteen door de gezellige steegjes naar boven, naar de kathedraal die bijna tegen de rotswand gebouwd is. De steegjes die aan beide kanten voorzien zijn van balkons waar bijna altijd de was hangt te drogen.

Alle steegjes lopen allemaal naar de zee. Vandaag een woeste zee met grote witte schuimkoppen.

Je kunt overal aan merken dat het een toeristische stad is, de vele hotels, restaurants en gezellige leuke winkeltjes.

De Duomo of te wel de kathedraal staat op de werelderfgoedlijst van Unesco.

De kathedraal is in de Normandische tijd gebouwd rond 1131.

De mozaïeken behoren tot de oudste in Sicilië. Helaas was het hele koor in restauratie en konden we de prachtige mozaïeken alleen op afstand zien.

Daarna door de steegjes weer terug naar de zee. Het was er drukker dan gewoonlijk. Veel mensen maakten een wandeling langs de zee. En daar kon je vandaag inderdaad uitwaaien en nat worden van de meters hoge golven.

Rond drie uur waren we weer terug op onze camping. Plannen maken voor morgen. En dat is altijd beginnen om naar de weersvoorspellingen te kijken. Want winter op Sicilië wil ook zeggen dat het weer wisselvallig is. Maar tot nu toe hebben we nog niks te klagen.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten die er toe doen.

Piet.

• 07 Februari 2023 - 17:08

Yvon En Wim.:

Piet nog even terugkomen op je verlag van drie febr. Jasper was in wording toen wij jou ontmoette in China. Een prachtig verhaal vertelde je aan ons om bij de geboorte van je toen a.s kleinzoon de fietsreis zeker niet zou beeindigen. Ja je opaboekje met vele kleine cadeautjes dat was het wel. Wat een verrrassing toen wij op jouw weblog het filmpje van het bezoek aan je dochter in amsterdam zagen. Dat zullen we nooit vergeten.

Groetjes van Yvonne en Wim.