Ondergedompeld in Catania. - Reisverslag uit Catania, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu Ondergedompeld in Catania. - Reisverslag uit Catania, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Ondergedompeld in Catania.

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

25 Januari 2023 | Italië, Catania

Ondergedompeld in Catania.

Achtentwintigste etappe: Catania, woensdag 25 januari 2023, 16 graden zon en wolken. Geen regen.

Beste Allemaal,

Vandaag begonnen met het bezichtigen van Sicilië. De hele nacht geregend maar vanmorgen begonnen we met een mooie blauwe lucht. Een perfecte dag om de tweede grote stad, Catania, van Sicilië te bezoeken.

Een stad met een geschiedenis die in het teken staat van de vulkaan, de Etna. De laatste verwoestende uitbarsting was in 1669. En de aardbeving in 1693 legde de rest van de stad in puin. In de achttiende eeuw startte de wederopbouw. Nog steeds bepalen uitgestrekte pleinen en een rechthoekig stratenpatroon het stadsbeeld.

De barokke gebouwen en de meeste straten zijn diepzwart door het gebruik van de lavastenen.

We hebben vele prachtige bouwwerken bezocht en tot 12 uur ook verschillende kerken, basilieken en de kathedraal bezocht. Als je de stadspoort binnenkomt wacht meteen de Fontana dell’Elefante op het grote plein op de bezoekers. Een kleine uit lavastenen gehouwen olifant met een obelisk uit de oudheid op zijn rug. Je ziet hier omheen het stadhuis, de kathedraal en de de Chiesa della Badia di Sant Agata. En dan heb je meteen de twee symbolen van de stad die je overal tegenkomt. De A van de heilige Agata en de olifant. Zeker nu want 4 en 5 februari is er groot feest. Dan worden de relikwieën van de heilige Agata in processie door de stad gedragen. Het wordt dan super druk in de stad.

Ook hebben we de Romeinse invloed gezien door de twee amfitheaters te bezoeken waar duizenden bezoekers konden verblijven. Indrukwekkend.

Ook nog het park bezocht en een toren beklommen met als beloning geweldige vergezichten over de stad en de Etna die half in de wolken verdwenen was. En natuurlijk Castello Ursino. Want wat is een stad uit die tijd zonder een kasteel.

Natuurlijk bezochten we ook de beroemde en bedrijvige en kleurrijke vismarkt.

Vandaag hebben we heel wat afgelopen en afgeklommen maar het was in alle opzichten meer dan de moeite waard.

Maar wat vanmorgen de meeste energie kostte was een parkeerplaats vinden. En als we er eentje gevonden hadden dan was deze al vol. Zo ontzettend veel auto’s. En in elke straat staan ze schots en scheef geparkeerd. Op de hoek van de straat, half op het trottoir, dubbel geparkeerd, je kunt het niet bedenken en het is zo gewoon dat de politie het niet meer ziet en dus ook niet optreedt. Maar uiteindelijk vonden we een betaalde parkeerplaats voor onze toch wat langere camper dan de meeste kleine Italiaanse autootjes.

Wat opvalt: de vele tabakswinkeltjes, de asbakken op de tafels bij elk restaurant en in het straatbeeld de vele asbakken bij lantaarnpalen en bij vuilnisbakken

Als het weer het toelaat gaan we morgen naar de Etna. Al vroeg want dan heb je de meeste kans dat de Etna nog niet in de wolken verdwenen is.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten die er echt toe doen.

Piet.

• 26 Januari 2023 - 18:32

Riek:

Piet en Susan, weer een mooi verhaal. Fijn dat de regen opgehouden is. Zeker met al jullie wandelingen. Geniet lekker. Groetjes