Een echte spookstad. - Reisverslag uit Craco, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu Een echte spookstad. - Reisverslag uit Craco, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Een echte spookstad.

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

18 Januari 2023 | Italië, Craco

Een echte spookstad.

Eenentwintigste etappe: Craco, woensdag 18 januari 2023, 18 graden en sluierbewolking.

Beste Allemaal,

Vandaag opgestaan met een strak blauwe lucht.

Op weg naar de spookstad, Craco. Sinds 1964 is dit stadje verlaten.tussen 1964 en 1975 vond in Craco een reeks aardverschuivingen plaats waardoor het hele dorp moest worden geëvacueerd en er lange tijd niemand meer mocht komen. Er werden alleen uitzonderingen gemaakt voor filmopnamen. Het is een gewilde filmlocatie en hier is deThe Passion of the Christ met Mel Gibson opgenomen.

Nu zijn er gemarkeerde paden waar je mag komen.

En ook de rit naar dit magische spookdorp is al een belevenis op zich. Geheel onverwacht krijg je het eenzaam op een 391 hoge berghelling gelegen dorp in beeld. In combinatie met de geërodeerde berghellingen maakt het omringende landschap een volstrekt onwerkelijke indruk. Het is alsof je in een andere wereld beland bent.

Daarna doorgereden naar Tursi. Onderweg zien we heel wat sinaasappelplantages. Ook vele amandel bomen en mandarijnen en citroenen. Al vanaf de vijfde eeuw was hier een nederzetting. Bijna alle dorpen liggen hier op een top van een berg of heuvel. Gewoon om zich gemakkelijk te kunnen verdedigen. De hoofdattractie is de door de Saracenen aangelegde Rabatana. Het is lang verlaten geweest maar sinds 2000 heeft men de restauratie ter hand genomen en sindsdien wonen er weer een paar mensen. Het zal nog lang duren voordat deze nederzetting volledig gerestaureerd is.

We hebben ook nog door in de rotsen uitgegraven gangen en grotten gelopen. En telkens werden we verrast met prachtige uitzichten. In de gangen grotten zagen we ook een honderdtal kleine gaten die men in de gangen gemaakt had. Het waren nestplaatsen voor duiven gemaakt door vroegere bewoners die zich voedden met het vlees en eieren van de duiven.

Lunchen deden we vanaf deze berg met een adembenemend landschap voor ons.

Daarna een dik uur rijden naar onze camping maar dat was geen straf. Want het landschap was adembenemend. En de hele dag waren we alleen in het spookdorp en in Tursi. Ook op de weg hebben we bijna geen tegenligger gezien.

Thuisgekomen wachtte nog een kleine verrassing. Met de eigenaar Jean Franco naar Matera. Maar dan naar de andere kant van de kloof. Hier heb je een nog indrukwekkender kijk op Matera. En dan met de zonsondergang. Niet in woorden en ook niet met de camera te vangen. Dus blijft deze stad onuitwisbaar in ons geheugen gegrift.

Het waren voor vandaag weer drie pareltjes.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten die er echt toe doen.

Piet.

• 19 Januari 2023 - 16:22

Riek:

Piet en Susan, wat leuk dat die campingbaas jullie meenam.

Het weer is weer beter.

Hier in Frankrijk ligt bijna geen sneeuw meer. Dinsdag begonnen. De weg is super goed te rijden.

in Nederland sneeuwt t nu ook, hoor ik.

geniet nog lekker samen, alweer ruim 3 weken weg.