Montenegro. Zwarte bergen. - Reisverslag uit Shkodër, Albanië van piet lagarde - WaarBenJij.nu Montenegro. Zwarte bergen. - Reisverslag uit Shkodër, Albanië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Montenegro. Zwarte bergen.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

24 November 2015 | Albanië, Shkodër

Shkodra, dinsdag 24 november 2015, 16 graden

Zoals ik al beloofde volgen nu een aantal verslagen van de afgelopen dagen.

Petrovac, zaterdag 14 november 2015, 25 graden strak blauwe lucht.

Beste allemaal,

Gisteren en vanochtend op internet de vreselijke zinloze aanslagen in Libanon, Beiroet en Parijs gevolgd. Nieuws waar je bezorgd en verdrietig van wordt. Geen zin om uit te gaan. Dus lopen we naar de overkant van de weg en nemen een trapje naar boven. Daar zagen we van verre dat daar boven op een rots een kerkje stond. Een schitterend kerkje uit de twaalfde eeuw. Het was open en we staken er een kaarsje op voor de slachtoffers van die vreselijke aanslagen. Maar ook een kaarsje voor de vluchtelingen die juist dat zinloos geweld ontvluchten. Hopelijk kunnen we ze een warm "thuisgevoel" blijven geven. Een morele plicht vind ik.

Ostrog, zondag 15 november 2015, 25 graden en blauwe lucht.

Vandaag naar een klooster en wel een heel bijzonder klooster. We moeten er wel een eind voor rijden. Bijna twee en een half uur. Maar dat is geen straf. Een prachtige rit door de bergen. Door het jaar heen komen hier een miljoen bezoekers. En men zegt hier dat je Montenegro niet bezocht hebt als je dit klooster niet hebt gezien. We rijden door heel wat haarspeldbochten met prachtige vergezichten. Allereerst het klooster beneden dat is al prachtig maar van verre zie je boven tegen de rotsen aangedrukt een wit gebouw. Doe dichter je het nadert hoe indrukwekkender het eruit ziet. We proberen zo hoog mogelijk te komen. Vanaf de parkeerplaats is het nog honderden ongelijke traptreden op voordat je dit prachtige witte klooster kunt aanschouwen. Werkelijk in de rotsen gebouwd. Hier staan in het seizoen duizenden mensen in de rij om een kaarsje te branden en te bidden. Het is een echt pelgrimsoord geworden voor moslims, katholieken en orthodoxe christenen.

De fresco's op de muren zijn ontzettend mooi en indrukwekkend. Ook zie je overal kleurrijke mozaik afbeeldingen.
En natuurlijk niet te vergeten de soevenirshops.

Op tijd weer terug want de dagen worden korter en korter en we willen weer van dat betiverende landschap genieten.

Kotor, maandag 16 november 2015, 25 graden en strak blauwe lucht

Vandaag naar Kotor. Het stadje dat door Lobely Planet uitgeroepen is tot de moosite stad voor 2016. Dat schept uiteraard verwachtingen.
Een prachtig stadje dat moet gezegd worden en het hoort dan ook tot de werelderfgoedlijst van Unesco.
De stad heeft onder Romeins, Venitiaans en Oostenrijks gezag getsaan. Na de aardbeving van 1979 is het weer geheel gerestaureerd. Prachtig om door de nauwe straatjes te dwalen en de kathedraal en de twaalf kerken binnen te lopen.
Maar het meest in het oog springt zijn de honderden meters lange stadmuren en de ruine daarboven op de berg.
Natuurlijk hebben we die beklommen. Een uur naar boven en een uur naar beneden. Als cadeau krijg je werkelijk oogverblindende vergezichten. Zeker met die strakblauwe lucht.

Als ik thuis ben zal ik jullie alles proberen te verduidelijken met de foto's. Het duurt hier echt te lang voordat ik ze verzonden heb.

Lovcen Nationaal Park, dinsdag 17 november 2015, 24 graden.

Een van de mooiste uitstapjes op onze reis. Wat een schitterend park en wat een kleurenpracht nu juist midden in de herfst. Maar het letterlijk en figuurlijk hoogtepunt is de weg naar op een na hoogste top van het park, de weg die je naar een imposant Mausoleum leidt.
Woorden en foto's zijn niet in staat om de vergezichten uit te beelden.

Ik ga het later een beetje proberen met de foto's.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten die er echt toe doen.

Piet.

• 24 November 2015 - 18:06

Riek:

Bij jullie minder weer. Hier ook hoor. Snachts nachtvorst. Vandaag veel regen en wind. Echt koud. Geniet nog lekker.