En nog een natuurwonder. - Reisverslag uit Zadar, Kroatië van piet lagarde - WaarBenJij.nu En nog een natuurwonder. - Reisverslag uit Zadar, Kroatië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

En nog een natuurwonder.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

14 Oktober 2015 | Kroatië, Zadar

Sv. Filip I Jakov, zondag 11 oktober, 22 graden

Beste allemaal,

Weer even war verslagen bijwerken want het weer is stormachtig en regenachtig vandaag.( woensdag 14 oktober) Maar het is niet koud. Zo'n 21 graden.

Maar als het weer goed is trekken we er meteen op uit.

Vandaag nog een keertje naar Zadar want we hebben nog niet alles gezien. Weer een paar uur rondgewandeld en de meeste monumenten bezocht die er in de stad te vinden zijn. Zondag dus rustig.
We lopen ook nog een keer naar het waterorgel. Echt een schitterend kunstwerk.
Maar we willen op tijd weer terug want morgen willen we naar het Nationaal Park Krka.

Sv. Filip I Jakov, maandag 12 oktober 2015, 25 graden

Ja het beloofd een schitterende dag te worden. Een strak blauwe lucht. Vandaag naar Kraka. Een prachtig 109 vierkante kilometers groot park. Het park moet de midden en benedenloop van de rivier de Kraka beschermen. De bron ligt in Knin. De Kraka begint zijn tocht van 75 km in een ravijn. Het water stroomt naar spectaculaire watervallen van Roski slap en de Skradinski Buk en vormt daarna een serie meren en stroomversnellingen.

En ik moet zeggen dat het spectaculair is. Prachtig aangelegd met vele houten vlonders en uitkijkposten. Je loopt vlak langs het water en je hebt geweldige uitzichten. Het heeft de fagelopen dagen flink geregend en dat is meteen te merken want het water gaat flink te keer. En het geluid dreunt nog dagen in je oren.

Het water is smaragd groen en de roze orchideen groeien overal langs de paden. Om 1 uur boeken we een boot die ons in drie en een half uur eerst naar het visovacklooster midden op een klein eiland in het Visovac meer. Het klooster is in 1445 gesticht door de Franciscanen. Er zijn er nu nog vier over. Het is echt een schitterend eiland(je). Daarna door naar de Roskislap. Hier stort het water 25 meter naar beneden en zorgt dat de watermolens hun werk kunnen doen.
En nog steeds is het stralend weer. Rond half zes nemen we de boot weer terug en rijden nog Zo'n 45 minuten naar onze tent.
Wat een belevenis.

Sv. Filip I Jakov, dinsdag 13 oktober 2015, 21 graden

Vandaag is het weer nog steeds goed wel niet zo'n strakke blauwe lucht maar heerlijk weer om er weer op uit te trekken.
Dus vandaag wordt het Nin. Een dorpje dat al belangrijk was in de Romeinse tijd. Later werd het een van de eerste Kroatische nederzettingen. Hier werden in de Anselmuskerk de koningen gekroond. Het werd ook de eerst kathedraal en tevens de kleinste in de wereld.
Buiten Nin ligt op een grafheuvel de Nicolaaskerk. Het heeft een achthoekige toren die er later tijdens de Turkse bezetting is toegevoegd. De kerk stamt uit de twaalfde eeuw en heeft de vorm van een klaverblad. Het is een fraai voorbeeld van de lrimitieve Kroatsche kunst.

Al bij al was het weer een interessante mooie dag. De komende twee dagen wordt het thuisblijven wat de weerberichten betreft.
60 mm regen en een stevige wind.
Maar terwijl ik nu de verslagen zit te schrijven kan ik toch buiten onder de voortent zitten met het geluid van de klapperende tent en het uitzicht over de hoge golven van de Adriatische zee. De temperatuur is nog steeds rond de 21 graden.

Morgen is het ook nog onstuimig maar vrijdag moet het weer beter worden. Wij willen in ieder geval vanuit deze plaats en camping nog Sibenik bezoeken.
Daarna willen we verder naar Splt.
Maar we zien wel wanneer dat gaat gebeuren.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten.

Piet.

• 14 Oktober 2015 - 15:02

Riette Teurlings:

Hoi Piet, hier ook regen en een temp. Van 7 graden in Limburg de eerste sneeuw ! Wat een verschil ! Nog een fijne reis verder, groetjes Riette

• 14 Oktober 2015 - 16:11

Riek:

Hier nog geen sneeuw. Wel hele dag regen. Ik zit lekker een legpuzzel te maken van 1000 stukjes, dus geen probleem met het weer. Tonnie is aan de kruiswoord. Heerlijk. Veel plezier daar in het verre. Kus