Twee dagen Sibenik en omgeving. - Reisverslag uit Zadar, Kroatië van piet lagarde - WaarBenJij.nu Twee dagen Sibenik en omgeving. - Reisverslag uit Zadar, Kroatië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Twee dagen Sibenik en omgeving.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

18 Oktober 2015 | Kroatië, Zadar

Sv. Filip I Jakov, zondag 18 oktober 2015, 24 graden

Beste allemaal,

We zitten nu in de schaduw heel alleen op de camping aan de verslagen te werken. Vanmorgen in alle vroegte twee draaien was gedaan die nu hangt te drogen.
We hebben al een aantal dagen schitterend weer. Maar morgen beginnen we toch met de voorbereidingen om weer aan onze vijfde verplaatsing te beginnen. Het is de bedoeling dat we dinsdag naar Split vertrekken.
Maar nu eerst de laatste twee verslagen en hopelijk met foto's

Sibenik, vrijdag 16 oktober 2015, 25 graden

Vanmorgen op tijd vertrokken naar Sibenik. Moet nog mooier zijn dan Zadar en behoort tot de lijst van het werelderfgoed van Unesco.
En dat is ook. Prachtige middeleeuwse straatjes en prachtige monumenten met als hoogtepunt de Jacobus kathedraal. Helaas waren ze de toren aan het restauren want in 1991 werd de toren gebombardeerd door de Serviers.
De kathedraal werd tussen 1432 en 1555 gebouwd en kent ontzettend veel versieringen aan de buitenkant.
De 72 gezichten zijn daar nog maar een klein voorbeeld van.
Het dak is een waar kunststuk. Het dak en de koepel zijn gemaakt van stenen platen die in elkaar grijpen. Er is geen cement aan te pas gekomen.
En dat zijn niet de enige sporen van de oorlog die pas 25 jaar geleden geeindigd is.
De stad kwam tot grote bloei toen de Venitianen aan de macht waren. Van 1412 tot 1797.
Daarna was Frankrijk en Oostenrijk nog aan de macht.

Wij hebben er ruim zes uur rond gewandeld en raakten niet uitgekeken. Als afsluiting beklommen we het oudste verdedigingswerk van Sibenik. De Michele vesting. Gebouwd in de middeleeuwen en je hebt een schitterend uitzicht over de eilanden en de stad.
Morgen gaan we nog even terug om de Nicolaasvesting en daarna de omgeing te verkennen.

Een warme groet,

Piet

Sibenik, zaterdag 17 oktober 2015, 25 graden

Vanmorgen meteen naar de Nicolaasvesting gereden. Werkelijk schitterend. Er liep een prachtige wandelroute naar toe. Via van steen tot steen springen kwamen bij het ford. Het fort is gebouwd tussen 1540 en 1547. Indrukwekkend groot en verlaten. De vesting is ook nog een tijdje gebruikt als stad.
Daarna op weg naar het binnenland. Naar Drnis, de stad van de gerookte ham en naar Knin, naar de Kninvesting boven op de Spasberg.
In Drnis zagen we nog De Turkse invloed. Een minaret die nu als kloktoren gebruikt wordt. Ook de ruine van een vesting boven op de rots is indrukwekkend.
Op het platteland staan ontelbare huizen leeg en vervallen. Velen zijn half verwoest tijdens de oorlog met Servie. Soms een troosteloos aanblik. En deze oorlog is pas 20 jaar geleden tot een einde gekomen.
We sloten de dag af op de kninvesting vanwaar je een geweldig uitzicht had over de omgeving.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten.

Piet.

• 18 Oktober 2015 - 19:25

Riek:

Mooi, wij zitten even naar Sport te kijken. Ajax gewonnen. PSV gelijk. Feyenoord ook gewonnen. Ben je weer bij. Groetjes