Weer een andere vlag. - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van piet lagarde - WaarBenJij.nu Weer een andere vlag. - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Weer een andere vlag.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

08 Januari 2012 | Sri Lanka, Kandy

Kandy, zondag 8 januari 2012

Beste allemaal,

Dat si alweer een tijdje geleden. Maar we hebben weer een vlag aan het rijtje toegevoegd. Wij zijn nu in Sri Lanka. En we hebben er hier alweer bijna een weekje opzitten. Sorry dat wij nioet eerder konden reageren maar wij hebben een aantal dagen geen internet kunnen vinden.

3 januari in de morgen naar Chennai, naar het vliegveld. Na ruim een uur vliegen kwamen wij in Colombo aan. Maar Collombo is niet zo interessant om te verblijven en Ngombo is veel dichterbij. Op het vliegveld was ook een reisbureau en wij hebben hier een 8 daagse trekking geregeld. Met een auto naar de meest interessantste plaatsen.Na 3 dagen Sigiriya zitten we nu in Kandy in een guesthouse met een gigantisch mooi uitzicht op de bergen.
Maar daarover leter meer. Nu volgt het beloofde verslag van 19 november.

Jaipur, zaterdag 19 november 2011

In jaipur valt heel wat te bezichtigen.
allersserst zijn we naar hetprachtige Amber fort geweest. Op de rug van een olifant de steile weg naar boven en daar kijk je werkelijk je ogen uit. Wat een machtig fort. 4 uur hebben wij hier rondgelopen en toen gingen we opweg naar het Nahargarthfort en ondertussen kwamen wij nog langs Hawa Mahal en Jal Mahal.
Na deze bezichtiging ook nog naar een weeffabriek geweest en naar een smaragdslijperij.

Daarna nog een wandeling door de bazaar en dan zit je hoofd en camera zo vol van indrukken dat je echt de tijd nodig hebt om dit allemaal te verwerken.

Maar nu iets meer over het vuilnis in India. Het lijkt echt af en toe of de dorpen en steden in India op een vuilnisbelt gebouwd zijn. Echt niet normaal hoeveel vuil;nis er overal ligt. Echt overal.
En de komende jaren zal deze vuilnisbelt alleen nog maar groeien. Mensen krijgen wat meer te besteden en de plastic hoop zal alleen nog maar groeien.
Iedereen gooit gewoon alles op straat of op de hoek van een straat of bij een boom of lantaarnpaal. ALLES wordt op straat gegooid. In sommige steden of dorpen is iets geregeld van een vuilnisophaaldienst. Vrouwen op karren verzamelen het vuilinis en storten dit een eind verder op in de straat. eeen paar keer in de week wordt deze hoop weer opgehhald door een vrachtwagen. aar ondertussen hebben de kraaien, koeien, ezels en varkens hun buik al volgegeten.
ij scherrelen de heledag op en rond de vuilnis op straat. En .... zij hebben zodoende een echte functie. Want wat zou het er stinken als al het materiaal kans kreeg om te rotten. Nu hebben zij al het organisch materiaal opgegeten.
Je moet je ook voorstellen dat het riool een open riool is. Een gleuf waar al het vuile water en nog veel meer door heen moet. Vaak zit het open riool verstopt en loopt alle smurrie over de straat tot er iemand komt die deze smurrie eruit schept maar deze niet opruimt maar gewoon op straat deponeert waar de varkens even later lekker in liggen te rollen.

Het gekke is dat ik nog nooit zoveel "geveeg" gezien heb dan in India. Iedereen veegt ZIJN "straatje" schoon. Soms wel 2 of 3 keer per dag. Maar daarover later meer.
Maar een ding weet ik zeker: Vuilnis is maar wordt in de naaste toekomst een levensgroot probleem. Vooral omdat mensen eeuwen lang gewend zijn om zomaar alles op straat te gooien. Kinderen zien niet anders. En het zal eem paar generaties duren om het in de "mind" van de mensen te laten komen dat men anders met afval om moet gaan.

Voor nu genoeg over afval, maar ik kom er zeker nog een keertje over terug.

Beste allemaal het zal wel weer een paar dagen duren voordat jullie weer iets van ons horen maar als ik thuis ben ga ik gewoon door met de verslagen.

Dus leef en geniet van de momenten en een warme groet van ons. Letterlijk en figuurlijk.

Piet

• 08 Januari 2012 - 11:25

Lieske:

Net deze week een stukje van een documentaire gezien (helaas weet ik geen naam)die de vele voordelen van de opmars van de verpakkingsindustrie liet zien maar eindigde met de oproep dat de grootste uitdaging nu is om al dat -inmiddels onmisbare- verpakkingsmateriaal volkomen afbreekbaar te gaan maken.....REIS-KIJK-VERWONDER xLieske

• 09 Januari 2012 - 18:39

Herman En Hanny:

Nog steeds geen winter bij ons, dus de overgang van daar naar hier is dan niet zo erg als dat het 10 graden onder nul zou zijn. Groeten van ons Herman en Hanny