Bijna ......... - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu Bijna ......... - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Bijna .........

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

25 Maart 2012 | Nederland, Udenhout

Udenhout, zondag 25 maart 2012

Galle, maandag 16 januari 2012

Beste allemaal,

Jammer maar aan alle mooie plaatsen komt een eind, ook aan Tissa en "onze"mooie kamer tussen de rijstvelden en onder de palmbomen. De eigenaar had ook een mooie wagen en kon ook voor een chauffeur zorgen om ons naar Galle te brengen. De afgelopen 2 dagen hadden we onze kleren nog eens goed uitgezocht en de overtollige kleding hadden we aan onze gastvrouw gegeven en die wist wel een paar mensen die het konden gebruiken.

Na een heerlijk ontbijt vertrokken we om 9 uur naar Galle. Een tocht die voornamelijk langs de zee liep wat prachtige vergezichten opleverde.
In de middag kwamen we in Galle aan. Een historische havenstad in het zuiden van Sri Lanka. Eeuwenlang was het de belangrijkste havenstad. Maar de belanfrijkste reden voor een bezoek is echter de Nederlandse koloniale erfenis die hier zo nadrukkelijk aanwezig is.
De Portugezen stichtten hier in 1505 een handelspost en in 1589 een klein fort. Maar in 1663 werden ze verdreven door de VOC en de Nederlanders bouwden hier een bastion van 36 hectare. Vanuit dit fort beheerste de VOC 2 eeuwen de maritieme handel. Het grote fort heeft metersdikke muren met een imposante poort. Je kunt een mooie wandeling over de muren maken, met prachtige uitzichten.
Door de kerken, huizen en andere gebouwen die bewaard zijn gebleven heeft Galle nog altijd een sterk Nederlandse sfeer. Ook veel straatnamen zijn nog Nederlands. Het hoofdkwartier van de VOC is nu het Royal Dutch House. De Nederlandse Hervormde kerk heeft nog vele Nederlandse grafstenen.
Tijdens de Tsunami waren de inwoners binnen dit fort veilig voor de metershoge golven maar daarbuiten maakte de Tsunami vele, vele slachtoffers en verdwenen er vele huizen van de aardbodem. Overal waren langs de kust kleine begraafplaatsen en herdekkingsplaatsen te zien met de foto's van de overlevenden, vaak ook toeristen die op dat moment niets vermoedend op het strand waren.

Maar de handel gaat weer door en men bouwt de guesthouses, huizen en winkels weer vlak bij de zee. Stom? Ja en nee want de meeste mensen moeten hun inkomen zien te verwerven en dat gebeurt toch vlak bij het strand.

Wij hebben elke morgen en avond een flinke wandeling gemaakt over de brede vestingsmuren. Het is dan super genieten van de sunrise en de sunset. Ook slenterden wij vaak door de nauwe straatjes met de vele winkeltjes en restaurantjes en door het vissershaventje waar het vooral heel vroeg een drukte van belang was.
Ook bezochten wij een schildpaddenfarm waar gewonde schildpadden opgevangen werden en gevonden schildpaddeneieren uitgebroed werden. Later worden deze weer in de zee uitgezet.

Een echte toeristische atractie zijn de paalvissers. Vissers die met een hengeltje 's morgens en 's avonds vis proberen te vangen. Overdag is het eigenlijk te heet maar als zij toeristen zien dan klimmen ze voor een paar euro's graag op de paal om te showen hoe het in zijn werk gaat.

Beste mensen dit is op een na het laatste verhaal van Sri Lanka. Morgen op weg naar Bangkok.

Dus leef en geniet nog maar even van de foto's maar geniet ook van het mooie weer van deze wel heel vroege lente.

Piet

• 26 Maart 2012 - 07:45

Riek:

Hoi Piet, even niks meer gehoord. Ik krijg geen mail meer binnen, ook jouw site niet, heb net even teruggekeken en dan lukt het. Vandaar. Wat er aan de hand is weten we nog niet. Prachtige kleindochter die Sterre. Wat een fijn meisje he? Was leuk.