Een onvergetelijke tocht naar de top. - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu Een onvergetelijke tocht naar de top. - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Een onvergetelijke tocht naar de top.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

19 Maart 2012 | Nederland, Udenhout

Udenhout, maandag 19 maart 2012

Adams Peak, maandag 9 januari 2012

Beste allemaal,

Gisteren heb ik jullie in de "theesfeer"proberen te brengen. Maar vannacht nemen wij jullie mee naar Adams Peak. Je MOET deze tocht gelopen hebben als je Sri Lanka bezoekt.
Adams Peak is een 2243 hoge berg op Sri Lanka. Het is een berg die heilig is voor het Boeddhisme, het Christendom, het Hindoïsme en zelfs de Islam.
Op de top van de berg, zegt men, is een afdruk van een bijna twee meter voetafdruk. Door de lokale moslims en cristenen wordt deze gezien als een voetafdruk van dam, die op Sri Lanka werd geplaatst toen Adam op aarde terecht kwam nadat hij verstoten was uit de Tuin van Eden. Boeddhisten wijden de afdruk aan Boeddha en Hindoes aan de Hindoe-god Shiva. Cristenen wijden de voetafdruk soms aan de heilige Thomas.
Pelgrims lopen de berg op over één van de routes naar boven die alle bestaan uit duizenden !!!!! traptreden. De tocht omhoog is zwaar en duurt enkele uren. Maar wij vonden het omlaag gaan nog zwaarder.
Om 2 uur middenin de nacht vertrokken wij vanuit ons Guesthouse op 1200 meter hoogte naar de bijna 7 km verderop gelegen top. Meer dan 5000 traptreden moesten wij op. Niet allemaal dezelfde treden. De hoogte van elke trede was verschillend. Ook waren de treden soms verdwenen. Sommige waren soms 40 tot 50 cm hoog. En door het hoogteverschil moet je deze beklimming rustig aan doen en voldoende rusten. Naar beneden vonden wij het nog zwaarder. Je beenspieren en knieën zijn namelijk al ontzettend vermoeid en dan moeten ze gewicht nog eens ruim 5000 keer opvangen.

Maar als wij het soms moeilijk kregen dan keken wij naar de oude mannen en vrouwen die naar boven gingen. En ook de moeders en vaders met een kind op hun arm. Sommige pelgrims waren zo oud en zwak dat ze de hele weg door familieleden ondersteund moesten worden. Voor vele pelgims is het ook een laatste wens om vóór hun dood op de top geweest te zijn geweest.
Zo zagen we een oude stervende vrouw op een brancard door familieleden naar boven gedragen worden. Ze was helemaal ingesnoerd en gewikkeld in dekens zodat zij op die steile trap niet van de brancard zou glijden.
Sommige pelgrims kunnen niet in één dag of nacht boven komen en blijven halverwege de berg overnachten.

Langs de weg die verlicht is met lantaarns vind je vele kraampjes waar drank en fruit verkocht wordt. Wel een stuk duurder maar dat is te begrijpen want alles moet op het hoofd naar boven gedragen worden.

Elke Srilakaan wordt geacht deze tocht minstens eenmaal in zijn of haar leven gemaakt te hebben. De meeste pelgrims maken deze tocht in april en de bedoeling is om voor zonsopgang boven op de berg te zijn.

Wij waren in ieder geval blij dat wij deze tocht gemaakt hebben ook al hebben wij nog weken onze knieën gevoeld.

Morgen gaan we weer verder door de theeplantages op weg naar het zuiden.

Leef en geniet ook al zijn sommige momenten wat zwaarder.

Piet

• 19 Maart 2012 - 08:56

André En Willemien:

Wow, petje af hoor. Dat was inderdaad een hele klim/afdaling, maar wel de moeite waard.
    De betekenis van al die witte draden begrijp ik nog niet helemaal, maar dat leg je vast nog eens uit.
    En, je kleinkinderen zijn ook al prachtig!

• 19 Maart 2012 - 10:20

Riek:

Ja echt al gegroeid. Vrijdag gaan we ze bewonderen.
    Mooie foto's hoor.

• 26 Maart 2012 - 20:10

Herman En Hanny:

Piet, wat een schattige foto's van Sterre en Jasper, volgens mij schiet het al op met je verhalen van je reis. Je bent zeker ook druk met de tuin, of heb je niet zoveel tijd?