Thee, thee en nog eens thee. - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu Thee, thee en nog eens thee. - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Thee, thee en nog eens thee.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

18 Maart 2012 | Nederland, Udenhout

Udenhout, zondag 18 maart 2012

Adams Peak, maandag 9 januari 2012

Beste allemaal,

Van Kandy op weg naar Adams Peak is echt een geweldig mooie tocht met ongelooflijk mooie vergezichten. Maar die zouden er de komende dagen nog veel meer komen. Adams Peak zal ik nooit meer vergeten en als ik hier aan terugdenk, krijg ik spontaan weer spierpijn. Maar daarover later meer. Want het is onmogelijk dat je in deze streek bent niets over thee schrijft. Waar je ook kijkt, overal zie de thee plantages en theepluksters.
Thee, de eeuwenoude drank uit China. Meer dan 188.0000 ha!!!!!!!!! De op 4 na grootste theeproducent ter wereld. In 1867 geïntroduceerd door james Taylor, die de theeplant naar Sri Lanka bracht. Of beter gezegd naar CEYLON. Ceylon was tot 1972 de naam voor Sri Lanka.
En omdat Ceylonthee een begrip geworden was, hebben ze deze merknaam tot nu toe behouden.
Ook hier heb je verschillende theesoorten van verschillende kwaliteit. Afhankelijk van het klimaat en de grondsoort. Zwarte thee, witte thee en groene thee.
Thee groeit het beste op een hoogte tussen 700 en 1800 meter. Kandy ligt op 1829 en onze bestemming na Adams Peak is Nuwers Eliya dat op 1829 meter hoogte ligt. Dus de komende dagen zullen we als het ware tussen een haag van theeplanten rijden. De theepluksters zijn nu volop aan het oogsten.
"Gewapend" met bamboestok, korf of zak op hun rug en een leren schort om, trekken ze er elke dag op uit. Soms zie je alleen hun hoofden boven de theestruiken uitsteken. het duurt een dag of 9 voordat ze weer op het zelfde stukje terugkomen omdat dan er weer genoeg verse theeblaadjes gegroeid zijn. De bamboestok leggen ze op de theestruiken want dan weten ze waar ze gebleven zijn. De leren schort hebben ze zeker nodig want de theeplanten kunnen zeer dicht tegenelkaar staan. Ze moeten zich er gewoon tussendoorwringen en de takken kunnen scherp zijn. Vandaar de leren schort ter bescherming.
Vrouwen zijn beter geschikt dan mannen om dit werk te doen, zegt men. Zij kunnen dit fijne werk veel sneller, hebben hier veel meer gevoel voor.
Theeplantages kunnen tegen heel steile bergwanden aangelegd zijn. Soms snapten wij niet dat de theepluksters konden blijven staan.
Wat ook opviel dat tussen al deze theeplanten altijd grotere bomen stonden. Zorgen zij voor wat schaduw? Kun je je beter oriënteren in dat enorme groene tapijt?

De theeplanten moeten ook gesnoeid worden om de 4 of 5 jaar. Dat is dan weer bijna altijd mannenwerk. Al dat snoeihout moet weer verwijderd worden en opgestookt worden.
De theeplanten worden heel dicht op elkaar geplant omdat dat economisch natuurlijk het beste is maar ook om de grond geen kans te geven om weg te spoelen.
Natuurlijk zijn er dan ook theefabrieken met theewinkels waar je het hele proces kunt aanschouwen.

Zo, nu genoeg geschreven over thee en ga ik de foto's bij elkaar zoeken die dit verhaal visueel kunnen ondersteunen.

Een fine zondag en leef en geniet van alle theemomenten.

Piet

• 18 Maart 2012 - 08:58

Ine Seegers:

Dit zijn werkelijk plaatjes van adembenemende schoonheid. Wat moeten jullie je hier happy gevoeld hebben Piet.
    Grts. Marcel en Ine

P.s. Waar blijf jij Riek??

• 18 Maart 2012 - 10:27

Riek:

Ja Ine en Marcel, uurtje te laat. hahahaha.
    Was rondje lopen en Tonnie is lekker wielrennen.
    Prachtig die theevelden.
    Groetjes