"God's own country". - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu "God's own country". - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

"God's own country".

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

01 Maart 2012 | Nederland, Udenhout

Udenhout, donderdag 1 maart 2012

Cochin, zaterdag 24 december 2011

Beste allemaal,

Na een geweldig mooie rit door de bergen kwamen we in Fort Cochin aan. Helaas was in het Guesthouse dat wij besproken hadden geen plaats meer. Maar de eigenaar had nóg een guesthouse, Princess Inn, aan het water maar geen airco, geen warm water. Wij waren al blij want met kerstmis was er bijna geen plekje meer vrij. Daarbij konden wij de volgende dag wel in het afgesproken guesthouse. En dat was echt heel luxe en gezellig. Dezelfde avond nog een mooie wandeling over de boulevard gemaakt. Maar dat was allemaal gisteren en de Chinese vissersnetten hebben jullie gisteren ook al kunnen bewonderen.
Omdat het kerstmis was zouden wij het allemaal wat rustiger aan doen.

Wij zijn ook een avond naar de schouwburg geweest. Een klein gezellig zaaltje waar elke dag de nodige activiteiten waren.
De titel was: "Het verhaal van de goden".

Het verhaal gaat over de machtige demonenkoning Naraka. Zijn geslepenheid maakt zelfs Indra, de koning van de hemel, bang. Aan het einde is de heer krishna vergezeld door zijn vrouw Satyabhama die de demon doodt en hiermee de hemel en de aarde redt.
Nakrathundi is een wrede dienares van Naraka. Zij wil de hemel bereiken om hemelse schoonheden te vangen voor Naraka. Onderweg ontmoet zij Jayanthan en vergeet haar opdracht. Ze wordt verliefd op deze mooie jongeman. Ze verandert zichzelf in een mooi meisje en probeert hem het hof te maken. Maar hij wijst haar af en zij wordt ontzettend boos en verandert weer in haar eigen gedaante en begint Jayanthan aan te vallen. Aan het eind van het gevecht snijdt hij haar oren, neus en borsten af.

Maar een uur voor de voorstelling kon je al naar binnen om de grimeerkunsten van de twee spelers te bewonderen. Echt ontzettend indrukwekkend. Ook werd de vloer met krijt versierd om de goden gunstig te stemmen.
Ook werd voordat de voorstelling begint uitleg gegeven over de mimiek en de hand bewegingen. Want er wordt bijna niet bewogen. Bijna alleen maar met de ogen en handen.

ook de kleuren van de kleding en de gegrimeerde gezichten vertellen het verhaal.
Groen straalt goddelijkheid uit.
Wit is spiritualiteit
rood is gewelddadigheid en
zwart is de duivel terwijl geel de goddelijkheid en geweldadigheid tegelijkertijd moet uitbeelden.

De titel: "God's own country". De kleine deelstaat heeft bijna alle godsdiensten (God) binnen zijn grenzen. Maar het is ook een knipoog naar het prachtige gebied. De natuur, de zee en noem maar op. Het is of in alles god de eerste hand gehad heeft.

En in God's own country mogen wij een paar dagen verblijven en genieten.

Leef en geniet van de momenten.

Piet

• 01 Maart 2012 - 09:00

Riek:

Ja daar zullen ze een hele tijd over doen om zo'n mooie schildering te maken.
    Erg knap hoor.

• 01 Maart 2012 - 13:24

Corrie Van Baast:

Prachtig, zo'n theatertje. Dat is genieten met een grote G. Alleen door mannen gespeeld. Geen 20 man personeel om de acteurs aan te kleden en op te maken. Alles echt vakwerk. Mooi om ook de verhalen achter het toneelspel te horen.
    Heel fijn voor jullie om mee te maken.
    Vele groeten van Joop en Corrie