Het kan vandaag nog. - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu Het kan vandaag nog. - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Het kan vandaag nog.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

29 Februari 2012 | Nederland, Udenhout

Udenhout, woensdag 29 februari 2012

Cochin, vrijdag 23 december 2011

Het blijft spannend. Bauke is vandaag uitgeteld maar dat wil niets zeggen. Kan natuurlijk nog 2 weken duren. Dus ik ga nog maar even door met het plaatsen van verhalen.

Beste allemaal,

Dus zoals ik al eerder verteld heb, zijn we met de taxi op weg gegaan naar Cochin. 450 kilometer over deels sle
chte wegen en wij moesten over een bergrug. Vandaar dat we om 6 uur in de morgen in de auto zaten op weg naar de kust, naar Cochin.

Maar eerst iets over Kerala, de op een na kleinste deelstaat van India. Goa is de kleinste.Maar het heeft een extreem hoge bevolkingsdichtheid van 850 inwoners per vierkante kilometer. En een groot gedeelte bestaat dan nog uit bossen en hoge bergen. De deelstaat is pas in 1956 gesticht en de de taal, malayalam, bepaalde de grenzen. In juni, juli en augustus ligt het leven plat vanwege de heftige moessonregens. Maar daarna wordt het land weer bedekt met palmen- , bananan-, rubber- en theeplantages. En natuurlijk de groene rijstvelden. Maar er groeien ook heel veel specerijen en die specerijen hebben een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis van Kerala. Kerala is ook bekend door de vele festivals die na het regenseizoen plaatsvinden en door de prachtige stranden. In 1957 koos men hier als eerste deelstaat een communistische regering. Overal zag je dan ook de communistische vlag wapperen.

Kerala is ook een smeltkroes van vele godsdiensten. In het jaar 52 kwam de heilige Thomas naar Kerala en stichtte er 7 kerken. Daarna heerste de Islam vele eeuwen lang. Maar ook de joden kwamen 2000 jaar geleden naar dit stuk land. In 1498 kwam Vasco da Gama aan wal. Hij bouwde fort Cochin en de portugezen heersten er 450 jaar. De Hollanders losten de Portugezen af en daarna kwam de Britse heerschappij.

EN DAT ALLEMAAL VOOR EN DOOR DE SPECERIJEN!!!!

Ook nu nog is Kerala een van de grootste peperproducenten van de wereld.
Ook bijzonder is dat in deze deelstaat het onderwijs van hoog niveau is. 90 % van de bevolking kan lezen en schrijven. Het is zodoende een rijke deelstaat waar je een olieraffinaderij en een kerncentrale te vinden is.

Al het aantrekkelijk van Kerala komt tesamen in Cochin. De havenstad aan de tropische kust strekt zich uit langs verschillende eilanden en schiereilanden. Wij verbleven in het centrum, Fort Cochin, geheten.
De smalle straatjes, omgeven door specerijwinkeltjes en antiquiteitenwinkeltjes zorgen voor een gezellige sfeer. De geest van de Portugezen, de Hollanders en de Engelsen waart nog steeds rond.
Heel bijzonder zijn ook de Chinese visnetten zeker bij zonsondergang. Tot op heden worden ze gebruikt al is het maar voor de toeristen. Het is een heel speciale houten constructie die in de derde eeuw door chinese handelslui geïntroduceerd werd.

Vandaag niet zoveel foto's. Maar wel enkele van de chinese visnetten. Als je goed kijkt heb ik de werking van deze visnetten proberen uit te leggen. Visnet onder water. Daarna wordt het net door een mannen of vrouwen opgetrokken. Zie ook de tegengewichten om het wat gemakkelijker te maken. De vissen worden er met een net uitgeschept. Als je betaald kun je 1 of meerdere keren deze chinese visnetten "gebruiken". De vis die je vangt kun je in een plaatselijk restaurant laten verwerken tot een heerlijke maaltijd en zo eet je eigen gevangen vis.
Zo zie je dat alles in india "handel" is.

Zo voor vandaag weer genoeg geschreven.

Leef en geniet van de momenten.

Piet

• 29 Februari 2012 - 10:30

Riek:

Ja, mooi om te zien hoe ze daar gaan vissen. Indrukwekkend.

• 01 Maart 2012 - 18:57

Herman En Hanny:

Ha Piet, spannend hè, want je zit toch te wachten, maar schrikkeljaar is ook niet zo' n leuke datum.
    Groetjes uit Gennep van Herman Hanny en Keetje