De oude Koningsstad. - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu De oude Koningsstad. - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

De oude Koningsstad.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

11 Maart 2012 | Nederland, Udenhout

Udenhout, zondag 11 maart 2012

Sigiriya, donderdag 5 januari 2012

Beste allemaal,

Meestal ben ik vroeg wakker maar dwing ik mijzelf om nog even te blijven liggen. Dat lukt meestal even als het weer niet zo best is. Vandaag al om 6 uur eruit en zit ik na een ontbijtje weer op mijn weblog te schrijven. Buiten zijn de vogels al volop aan het fluiten en dan denk ik meteen terug aan ons guesthouse midden in de natuur in Singiriya. Veel vogelgezang, apen en het schelle geluid van de Peacock, de pauw.
Vanuit Singiriya kun je prachtige tochten maken.
Vandaag staat Anuradhapura op het programma.

Anaradhapura was eens de koningsstad van Sri Lanka. Dat is nog te zien aan de enorme ruïnecomplexen. Niet zo sensationeel als Bagan in Myanmar of Angkor Wat in Cambodja, maar het geeft wel een goed beeld hoe enorm alles geweest moet zijn. 1000 jaar lang is er aan dit complex gebouwd. Het was de eerste hoofdstad van Sri Lanka en 3 eeuwen voor Christus werd het Boeddhisme geïntroduceerd en tot nu toe is het nog een belangrijk Boeddhistisch centrum. Je kunt er heerlijk wandelen tussen de paleizen, ruïnes, de enorme stupa's en je ziet er ook de ingenieuze irrigatiesystemen.
Maar het is zo groot dat je het beste een fiets kunt huren of met een tuk tuk of taxi je laat verplaatsen want anders heb je er meerdere dagen voor nodig.

Wij zijn nu een paar dagen in Sri Lanka maar de verschillen met India zijn groot. Men zegt dat het op India lijkt, maar dan totaal anders. Toch vinden wij het veel meer op Bali lijken. Het is echt een "Westers" land aan het worden. Goedkoop is het al lang niet meer. Wij merkten dat meteen aan de entreeprijzen. 25 tot 30 dollar voor een kaartje. Ook het verkeer en de vuilnisophaaldienst zijn hier veel beter georganiseerd. Het is allemaal meer voorspelbaar. In India werd je elke minuut van de dag verrast.

Ik laat je de komende dagen foto's zien van deze zeer oude stad of beter gezegd overblijfselen, maar niet minder indrukwekkend als je je een beetje verdiept in de geschiedenis.
Ik ga niet veel bij de foto's uitleggen want dan zou het meer een feitenverslag worden.

Zo is de eerste foto van de stupa in de steigers, 100 jaar vóór Christus gebouwd door koning Vattegamini. Het was het centrum van een groot klooster met meer dan 5000 !!!! monniken.

Kijk gewoon en laat de foto's je hart verwijden.

Leef en geniet van de eerste voorjaarsmomenten.

Piet

• 11 Maart 2012 - 08:16

Riek:

Zo, je bent er ook vroeg bij. We hebben gisteren heerlijk gekaart met onze broer en schoonzus. Ik verloren, Tonnie gewonnen. Nu ga ik lopen en Tonnie springt om 10 uur op de fiets. Prettige zondag.

• 11 Maart 2012 - 08:47

Rien Koopmans:

Prachtig land Piet en mooi verslag .
    Toevallig steunen wij, tandartsen team de Besterd, behalve Nepal, via Medora, ook Sri Lanka via " Van hand tot hand " Een van onze medewerkers, Birgit Pechtholt, is actief in deze stichting.
    Deze stichting, ooit opgericht door een patiënt van mij, Sjaak Berben, steunt vele projecten op Sri Lanka.

succes verder groet Rien

• 11 Maart 2012 - 19:49

Cobi En Leo:

Van harte geluk gewenst met de geboorte van Sterre!