Welkom in Sri Lanka. - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu Welkom in Sri Lanka. - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Welkom in Sri Lanka.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

10 Maart 2012 | Nederland, Udenhout

Udenhout, zaterdag 10 januari 2012

Sigiriya, woensdag 4 januari 2012

De gelukswensen bij de geboorte van STERRE stromen bij mij binnen. Email, sms, post en reacties op deze weblog zijn hartverwarmend. Sterre maakt het goed en de kaartjes gaan in het weekend de deur uit. Gisteren nog even geweest en nog vlug een paar foto's gemaakt.

Beste allemaal,

Nee hoor Ine mijn verhalen zijn nog niet voorbij. Gisteren hebben wij India verlaten en nu gaan we een tocht door Sri Lanka maken. Om 6 uur kwamen wij in Ngombo aan. In de hal van het vliegveld waren een aantal reisbureautjes waar we een taxi naar een hotel wilden afspreken. Maar meteen werd ons gevraagd wat we verder van plan waren. Meteen maakten ze een voorstel om met een auto met chauffeur het grootste deel van Sri Lanka te gaan bekijken. Wij hadden daar wel oren naar omdat je dan het meest flexibel bent. Na een half uurtje onderhandelen, gingen wij met het aanbod accoord en de chauffeur voor de komende anderhalve week bracht ons meteen naar een guesthouse waar nog net een kamer voor één nacht vrij was.
's Avonds nog een korte avondwandeling over het strand gemaakt en door de straatjes geslenterd én onszelf getrakteerd op een heerlijk diner. Ngombo is ook een soort enclave van katholieken. Bij werkelijk elk huis waren kerststalletjes te bewonderen.
Wij hadden dat niet verwacht omdat Sri Lanka een overwegend Boeddhistisch land is.

Vandaag, 4 januari gaan we al vroeg op weg naar Singiriya waar we 3 nachten zouden blijven. Maar onderweg zouden we nog prachtige grottempels in Dambula gaan bezichtigen.

De foto's die je te zien krijgt zijn genomen in de Royal Rock tempels. Eerst bewonderden wij de grote gouden Boeddha. Het geheel deed nogal kermisachtig aan. Het 30 meter gouden Boeddhabeeld is pas in 2000 tot stand gekomen door Japanse donaties. Wij gingen dus met gemengde gevoelens de 150 hoger gelegen rotstempels bezoeken. De uitzichten op weg naar boven waren geweldig.

De 5 heilige rotstempels zijn een eeuw voor Christus tot stand gekomen en zijn allemaal uitgehouwen uit en in een geweldige rots. In de eerste grot vind je een 15 meter lange liggende Boeddha. Ook deze is uit de rots gehouwen. De werkelijk schitterende fresco's dateren uit de vijftiende eeuw. In 1991 werden de tempels opgenomen tot het Werelderfgoed van de Unesco.

De eerste rotstempel heet "de koning van de Goden. ( Devaraja Viharaya)

De tweede is de grootste rotstempel. 52 meter lang en 23 meter diep. het hoogste punt tot het plafond is 7 meter. Allemaal uitgehouwen uit de rots!!!!!! Het bevat 150 levensgrote beelden. Ook zijn Vishnu en Ganesha, de Hindoeïstische goden aanwezig.

In de grot is een grote schaal die water bevat dat constant, zelfs bij hele droge perioden, uit het plafond drupt. Dit heilige water wordt gebruikt bij de ceremonies.

De andere rotstempels zijn ook prachtig en je kunt zien dat ze allemaal in een andere tijd tot stand gekomen zijn.

Ik plaats van elke rotstempel enkele foto's zodat jullie een indruk krijgen van deze imposante rotstempels op 125 meter hoogte.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momneten van het weekend.

Piet

• 10 Maart 2012 - 13:12

Ger En Elly Fleuren.:

Piet van harte gefeliciteerd met je prachtige kleindochter Sterre.Wat een mooie naam hebben de ouders haar gegeven. Feliciteer hun ook van ons. Wij vinden het heerlijk dat we je nog steeds kunnen volgen op je reizen. Wat heb je toch al vreselijk veel gezien. Ga maar lekker door zo!

Groetjes,Ely en Ger.

• 10 Maart 2012 - 13:27

Riek:

Wat een pracht en praal.

• 10 Maart 2012 - 13:34

Riek:

Wat schattig he?

• 10 Maart 2012 - 14:03

Claartje:

prachtig Piet!
    ik krijg zin om dat alles ook te zien!
    liefs en geniet van je nieuwe kleindochter en de anderen.
    Claar