De rijstterrassen. - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu De rijstterrassen. - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

De rijstterrassen.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

21 Februari 2012 | Nederland, Udenhout

Udenhout, dinsdag 21 februari 2012

Hampi, vrijdag 16 december 2011

Beste allemaal,

Elke dag staat er wel rijst op het menu. En nu maken wij van heel dichtbij mee hoe de rijstvelden hier klaargemaakt worden voor de tweede oogst van dit jaar. Er zijn hier namelijk 2 oogsten per jaar. De eigenaar van deze rijstvelden deed elke dag zijn ronde en controleerde alles, maar het werken liet hij aan anderen over. De foto's vertellen als het ware wat wij van heel nabij mee konden maken.

Eerst moet rijst gezaaid worden. Hier gebruiken ze een rijstterras of een gedeelte van een terras voor. Overal zagen we om ons heen van die felgroene stukjes in een dor landschap. Want van de eerste oogst stonden de stoppels nog op het veld. Vaak werden die eerst afgebrand en je zag dus ook regelmatig dat mensen volop aan het "vuurtje"stoken waren. Daarna worden de rijstvelden als het ware omgeploegd en onder water gezet. Dat irrigeren van de terrassen is een belangrijk en specifiek werk. Alle terrassen staan met elkaar in verbinding en de "dijkjes"of beter gezegd de "walletjes" tussen de terrassen moeten stevig genoeg zijn. Maar ook weer niet te breed want dat gaat ten koste van de ruimte waar men de rijst moet planten.
Een zwaar werkje want de hele dag in de klei werken met je blote voeten in het water is niet niks. En de HELE dag hier is van zonsopgang tot zonsondergang. Dagenlang staan de rijstterrassen helemaal onder water tot de klei helemaal doorweekt is.
Dan komen de ossen die de klei als het ware met een soort eg gelijktrekken. Een zwaar werkje voor mens en dier.
Daarna komen de vrouwen. Hier waren dat er een stuk of 15 die in 3 dagen al deze rijstterrassen aan kwamen planten. Maar eerst werden de jonge plantjes als het ware geoogst en met wat gras als een bundeltje bij elkaar gebonden. Daarna werden ze onder toeziend oog van de eigenaar gepland.

Van sunrise tot sunset. De hele dag gebukt en tot de knieën in het water en de klei. Ze hebben hun eigen rijstbakjes bij.
En voordat zij beginnen worden de rokken op een kunstige manier "opgeknoopt".
Ik hoorde van de eigenaar dat de vrouwen voor een dag of drie ingehuurd werden. Misschien gingen ze daarna weer naar een andere rijstboer of ze hadden gewoon geen werk meer en dus ook geen inkomsten. En voor zo'n hele dag gebukt in het water staan krijgen zij maar een paar euro.

Ik hoop dat de foto's dit verhaal van het bewerken van de rijstvelden wat ondersteunen.

Leef en geniet van de laatste momenten van het carnaval 2012.

Piet

• 21 Februari 2012 - 09:09

Riek:

Machtig mooi, zeggen ze hier deze dagen.
    Ik zat even in het Carnavalsgedruis, vandaar dat ik niet zoveel te zien was op de site. Hahahaha.
    Ze zeggen ooit, zonder drank geen klank, maar dat klopt bij mij niet, hahahaha.
    Ga weer helpen bij het bejaardenbal. Allemaal vrijwilligerswerk.
    Groetjes

• 21 Februari 2012 - 09:33

Carla:

Dag Piet,

Zoals jij wellicht weet woon ik in Oeteldonk. Er is geen ontkomen aan carnaval. Of je stort je er helemaal in of je "vlucht". Dorien en ik deden afgelopen weekend het laatste, naar de Achterhoek.
    maar zelfs daar zagen we optochten aan ons voorbij trekken :)
    Ik moet me er maar gewoon aan overgeven denk ik, want er is geen ontkomen aan.

Nu terug in Oeteldonk, heb ik de tijd genomen om je verslagen van de afgelopen dagen na te lezen en je foto's (met onderschrift) te bewonderen. Wat weet jij het toch prachtig vast te leggen!! Ik geniet er nog altijd van. Mooi dat je het vastlegt voor je kleinkinderen, ze treden vast in jouw voetsporen.
    Wie van zijn herinneringen geniet, geniet twee maal......... Dus geniet ook van het schrijven Piet.

Groetjes, Carla