Wat een pracht en praal. - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu Wat een pracht en praal. - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Wat een pracht en praal.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

18 Februari 2012 | Nederland, Udenhout

Udenhout, zaterdag 18 februari 2012

Goa, vrijdag 9 december, zaterdag 10 december, zondag 11 en maandag 12 december 2011

Beste allemaal,

Vanwege een fikse keelontsteking rustig aangedaan. Maar elke dag gingen we er toch op uit. Op zaterdag brachten we een bezoek aan Velha Goa (Oud Goa). Dit was de voormalige hoofdstad van de Portugezen maar in 1738 werd deze stad verlaten vanwege een epidemie. Maar dat de invloed van de Portugezen groot is geweest is te zien aan de vele kerken en kloosters, de statige herenhuizen en de brede boulevards.
Vanaf de aanlegsteiger aan de oever van de Mandovi rivier voerde in het verleden een prachtige weg naar het stadscentrum. De Viceroy's Arch, de triomfboog van de onderkoningen is hier nog een mooie getuigenis van.
Wij hebben hier de Church of St. Cajetan bezocht. een regelrechte kopie in miniatuur van de St. Pieter in Rome.
De grootste kerk is de Se Cathedral. In 1562 is de bouw gestart maar pas 100 jaar later voltooid in de Portugees Gotische stijl. Vlak bij deze kerk staat de Church of St. Francis os Assisi uit 1661. Het fantastische vergulde hoofdaltaar en de schilderijen met voorstellingen uit het leven van Franciscus waren zeer de moeite waard.

Een belangrijk bedevaartplaats is de Basilica de Bom Jesus waar de stoffelijke resten van St. Franciscus liggen.

Na deze bezoeken aan de kerken en het museum was het tijd om een wandeling door Oud Goa te maken. Ook langs de rivier de Mandovi was het met een fris briesje goed toeven. Daarna met de taxi terug naar "Casa Paradiso" in Panjim.

De volgende dag ben ik zowat de hele dag op bed gebleven want de keelpijn werd er niet minder op. Op zondag was er geen dokter te bekennen dus hebben we bij een apotheek medicijnen gekocht die wel bleken te helpen.

Maar daarover later meer.

Een warme leef en genietgroet.

Piet

• 19 Februari 2012 - 07:43

Riek:

Machtig mooi, zou de Prins van Heesch zeggen. Dat is hullie spreuk voor deze Carnaval in Heesch.
    Ik trek er dadelijk weer op uit. Hopen dat het droog blijft. Tonnie loopt met de optocht mee.
    Groetjes