Geen tempels maar kerken. - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu Geen tempels maar kerken. - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Geen tempels maar kerken.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

17 Februari 2012 | Nederland, Udenhout

Udenhout, vrijdag 17 februari 2012

Panjim, woensdag 7 december en donderdag 8 december 2011

Beste allemaal,

Al weer vroeg uit de veren want om 5 uur zaten we in de taxi op weg naar het station.Er was niet veel drukte op de weg maar dan zie je ook meteen hoeveel mensen er letterlijk op straat leven. Wij hadden al via internet een hotel ( casa Paradiso)geboekt omdat we ondertussen er achter waren gekomen dat het in de decembermaand bijzonder druk is. Om 6 uur in de morgen vertrok de trein en om 7 uur in de avond kwamen wij op het station aan. Met een taxi een half uurtje naar Casa Paradiso. Hier zouden we een paar dagen relaxen, maar die paar dagen zouden bijna een week worden omdat de airco en de talloze "windmolens" boven ons hoofd hun werk gedaan hadden, met als gevolg:keelontsteking.

Panjim is de hoofdstad van de kleine deelstaat Goa. Goa is een vlekje aan de westkust van India. Toeristen uit de hele wereld genieten hier van de prachtige stranden. De eeuwenlange invloed van de Portugezen is nog overal voelbaar. 30% van de 1,3 mijoen Goanen zijn Katholiek en dat is meteen te merken aan de vele kerken. 450 jaar verbleven de Portudezen hier en in 1961 werden ze pas door het Indiase leger verdreven. De Portugese ontdekkingsreizigers kwamen niet alleen om het land te veroveren en te koloniseren maar ook om als ijverige missionarissen de bevolking te bekeren. De ene na de andere christelijke orde streek hier neer. In 1540 werden alle hindoïstische tempels met de grond gelijk gemaakt. Hindoeïsme werd een misdaad en vel vluchtten naar de nabijgelegen moslimgebieden. Zo werd het christendom in het huideige Goa een mengvorm. Carnaval wordt hier noge elk jaar gevierd. Sinds 1987 is Goa een zellfstandige deelstaat. Het opleidingsniveau is hier veel hoger dan in de rest van India. (Invloed van al die kloosterordes), een bloeiende toeristenindustrie en moderne visserijbedrijven en boerderijen zorgen voor de nodige welvaart.
Daar wij maar hooguit een uurtje van het strandleven kunnen genieten, hebben wij veel kerken bezocht.

Morgen 8 december is het feest van Maria Onbevlekte Ontvangenis van de maagd Maria. En 100 meter van ons hotel staat de Curch of Immaculate Conception ( Kerk van de Onbevlekte Ontvangenis) en werd in 1541 gebouwd. Het zou dat weekend een drukte van jewelste worden want de katholieken vieren dit feest hier op grootse wijze. Omdat men bang is voor aanslagen was er veel politie en soldaten op de been. Ook was er nog een grootsvuurwerk na de Avondmis in de openlucht.

Voor nu een lieve leef en genietgroet.

Piet

• 17 Februari 2012 - 14:32

Riek:

Zojuist even thuis. Ik ben de hele dag bezig met ziekenbezoek. De Stichting Carnaval in Heesch doet vrijdag voor Carnaval 100 zieken bezoeken met fruitmand. Altijd erg dankbaar werk. Dan begint mijn carnavalsweekend. Goed he.
    Weer prachtige plaatjes, broer