En daar ging die banaan!! - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu En daar ging die banaan!! - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

En daar ging die banaan!!

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

15 Februari 2012 | Nederland, Udenhout

Udenhout, woensdag 15 februari 2012

Mumbai, dinsdag 6 december 2011

Beste allemaal,

Nog één dagje Mumbai. Weer met de taxi een uurtje door Mumbai naar De Elephanta Caves. Maar deze liggen op een eiland zo'n anderhalf uur varen. De boot vertrekt bij de Gateway of India. Deze triomfpoort werd in 1924 gebouwd om de aankomst van koning George V en koningin Mary te herdenken.Tegenwoordig is deze Gateway of India het symbool van de stad en geeft ze een prachtig uitzicht over de haven.
Aan de overkant staat het imposante Taj Mahal hotel. het oude gedeelte dateert uit 1903 en kwam in 2009 op treurige wijze in het nieuws omdat het doelwit was van Pakistaanse terroristen.
Evenals de Elephanta caves staat ook het Chhatrapati Shivaji Terminus (CST) op de werelderfgoedlijst van de Unesco. Het is een van de 3 hoofdstations die in 1887, in de koloniale tijd, in Victoriaanse stijl gebouwd werd.
Het was een drukte van jewelste op de kade met hele families die in hun mmoiste gewaden naar de Elephanta caves wilden gaan. Een pelgrimsoord.
Dit tempelheiligdom werd tussen de 5de en 8ste eeuw uit het rotsgesteente gehouwen. Over de ontstaangeschiedenis is niet zoveel bekend omdat het door de Portugezen in de 16de eeuw werd geplunderd. De Portugezen noemden het eiland naar de grote stenen olifant die het complex bewaakte.De olifant is helaas verplaatst naar de Victoria Gardens.
De tempelgrotten zijn uniek omdat zij Shiva in al zijn tegenstrijdige verschijningsvormen tonen. Shiva vertoord als hij de demon van de duisternis doodt, Shiva als de vreedzame, Shiva als een danser en Shiva verzonken in meditatie. En Shiva die zowel mannelijk als vrouwelijk kan zijn. Het Allerheiligste in het midden van de grotten heeft een LIGAM, het symbool van Shiva en zijn scheppingskracht.
Wij vonden degrotten mooi maar alleen de eerste was indrukwekkend. (of zouden wij verwend zijn in Ellora en Ajanta?)

Aangekomen op het eiland ga je met een lange trap omhoog naar de grotten. Aan weerszijden van de trap ga je door een haag van soevenirskraampjes.
het is ook verstandig om een stok in je hand te hebben want apen willen nog weleens wat van je komen "lenen". Zo moet je nooit zoals ik deed een banaan eten met apen in je buurt want voordat ik één hap kon nemen werd ik al besprongen door een brutale aaap en wag was de banaan.

In de late namiddag kwamen we na een lange rit door Mumbai weer in ons hotel aan. Op tijd naar bed want de volgende morgen om 4 uur wakker om met de trein naar Goa te gaan.

Maar daarover morgen meer.
Een warme leef en genietgroet.

Piet

• 15 Februari 2012 - 15:37

Riek:

Je gaat nu wel snel met de verslagen he. Goed man, hoe kun je alles onthouden? Of heb je alles in een schrift geschreven?
    Groetjes