Tijgers? - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu Tijgers? - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Tijgers?

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

24 Januari 2012 | Nederland, Udenhout

Udenhout, dinsdag 24 januari 2012

Beste allemaal,

Ja An, het licht is weer regelmatig aan in de Wilgenlaan. Ondertussen heb ik meteen het dagritme opgepakt en zo heb ik nog nooit iets van het tijdsverschil gemerkt. Iets lastiger is het wennen aan het grote temperatuursverschil. Maar mijn ervaring is omdat ook meteen an te pakken door zoveel mogelijk op de fiets te gaan. Zo went je lichaam het snelste aan de "overgang".
Wassen, poetsen, boodschappen, Djuna op bezoek, koken, alweer een nieuw paspoort aangevraagd en ga zo maar door.
Het verwerken van de reis gaat het gemakkelijkste door erover te schrijven. Dus hier volgt het verslag van zondag 20 november.

Ranthambhore, zondag 20 november 2011

Vanmorgen al vroeg op weg met de auto naar Ranthambhore. Het was de gehele weg een beetje heiig. Zie de foto's die we onderweg gemaakt hebben.
Om 12 uur kwamen wij in Ranthambhore aan. Veel tijd om ons te installeren kregen we niet want om 2 uur zou de jeep voorrijden om ons door het Nationaal Park Ranthambore te rijden.

Het is een Nationaal Park waar nog tijgers leven en .... misschien krijgen we er eentje te zien.
Maar alleen al om zijn woest, rotsachtig landschap met watervallen en meren, vervallen tempels en een fort uit de tiende eeuw is het een bezoek waard. Het park was ooit een koninklijk jachtdomein. De beste tijd om een tijger tegen te komen is van december tot april omdat het dan nog niet te heet is. Bij de drinkplaatsen heb je de grootste kans om tijgers, beren, krokodillen, sambaherten en de bedreigde indiase Gazelle te kunnen bekijken.

Het park is in secties verdeeld en elke dag mogen een beperkt aantal jeeps een van de secties bezoeken. it om de dieren zoveel mogelijk rust te gunnen en het landschap niet teveel te verstoren.

Wij zaten met zessen in een jeep. De meeste hebben geweldige lenzen op hun camera's geinstalleerd. Wij hebben maar een kleine compacte camera dus zal het moeilijk worden om een tijger
goed zichtbaar en scherp vast te leggen.

Maar het is zo wie zo al genieten van de prachtige rotsachtige omgeving.

Tegen zessen hadden wij impala's, sambaherten, damherten, apen en .... een pootafdruk van een tijger gezien. Onze chauffeur deed zijn uiterste best door van de ene plaats naar de andere plaats te "racen". Zodoende wij werden getracteerd op een gratis massage.

Om zes uur MOET je het park uit zijn en wij hadden nog net kunnen genieten van een prachtige sunset.

Helaas geen tijger maar als je honderd procent zeker wilt zijn om een tijger te zien, moet je naar een zoo gaan.

Voor nu van ons een warme leef en genietgroet. Morgen gaan we op weg naar Agra.

Piet

• 24 Januari 2012 - 16:45

Corrie Van Baast:

Hallo Piet,
    WELKOM in ons kikkerlandje. Het wintert nog niet echt en de krokussen zijn al volop in bloei.
    We volgen je weer..ja, enkele Indonesische kennissen van ons zijn ook FAN geworden toen je in
    Java aan het rondtrekken was. Ze willen ook graag naar een van je komende lezingen komen.

Je wordt wel door elkaar gehobbeld, als je aan het safari-rijden bent. Iedereen stil....en alleen het geklik van de camera's. Je hebt echt geluk als je een dier op de foto krijgt. Inderdaad een spiegel-reflex camera met telelens voor de echte spotters. In de vroege ochtend en na zonsondergang heb je veel kans om de dieren te zien, maar hoe krijg je ze dan weer helder op de foto? We genieten van je verslagen al zijn ze met terugwerkende kracht en lezen ze heet van de naald. Ook de zones opgezocht van het Ranthambhore Park.
    Vele groeten uit "het Wassenaar van Brabant...".

• 24 Januari 2012 - 17:29

Lieske:

Wat raar als ik weet dat je dit op zo'n korte afstand zit te typen, mijn gedachten dwalen altijd af en bedenk altijd even hoe/waar je je stukjes nu weet typt... ha-ha deze keer met verwarming aan denk ik.... Fiets/wen/regel & praat-bij....geniet weer van de klein kinderen! x Lieske
    Als je eens zin hebt om aan te fietsen, weet dat je welkom bent.

• 24 Januari 2012 - 21:03

Riek:

Ja, ja weer schitterende foto's. Hoe kun je al die verslagen onthouden? Maak je een kladblaadje of zoiets? Succes, je zus