Kleurrijk in alle opzichten. Colourful in all ways - Reisverslag uit Bombay, India van piet lagarde - WaarBenJij.nu Kleurrijk in alle opzichten. Colourful in all ways - Reisverslag uit Bombay, India van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Kleurrijk in alle opzichten. Colourful in all ways

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

05 December 2011 | India, Bombay

Mumbai, maandag 5 december 2011

Beste allemaal,

Ja hoor we zijn met de trein in Mumbai aangekomen. Voor ons klinkt Bombai vertrouwder in de oren denk ik. New Delhi was met 16 miljoen inwoners al zoooooooooooo groot en druk maar Mumbai verslaat alles met 20 miljoen inwoners. Ons hotel was een uur rijden zodoende hebben we al wat sfeer kunnen proeven. later vertel ik meer over deze vijfde grootste stad van de wereld.
Het is de bedoeling om hier 3 nachten te blijven en dan op weg te gaan naar Goa, naar het zuiden. maar of dat allemaal gaat lukken is nog maar de vraag want in de decembermaand is bijna alles volgeboekt, zelfs de treinen.

De titel van dit verslag slaat op de vele manieren dat India kleurrijk is . Letterlijk en figuurlijk. Wat natuurlijk meteen opvalt is de kleurrijke kleding van de vrouwen en de hoofddeksel van de mannen. Bijna allemaal felle kleuren. Op het platteland zijn de kleuren vaak niet zo fel.Maar de kleuren schijnen niet zomaar gekozen te worden, ze hebben een betaalde betekenis. een weduwe zal bijvoorbeeld, blauw, groen en wit dragen. Ongetrouwd, rood,geel en rose. De mannen dragen bij eeb begrafenis wit, grijs, zwart of blauw. Maar of men daar heel strikt in is, weet ik niet. Je ziet in sommige streken ook heel veel oranje gewaden. In moslimplaatsen zijn de vrouwen gesluierd en vaan helemaal in het zwart.
De vrouwen houden van bling, bling. oorbelle, neusversieringen, enkelversieringen, tiemntallen armbanden en kleding met allerlei, zilver en goud kleurige stiksels en anderen versieringen. een kleurrijk geheel in een vaak heel triest en donker gekleurd bestaan.

Maar nu het verhaal van donderdag 10 november.

Jaisalmer, donderdag 10 november 2011

Alweer een autorit van 300 km maar nu door de echte woestijn. De wegen waren beter maar dat komt ook omdat we dichter bij Pakistan komen en de soldaten moeten zich snel kunnen verplaatsen bij grensconflicten. je ziet hier ook meer kazernes.Ook opvallend veel windmolens die de energie moeten leveren voor het leger.
In de woestijn zagen we uiteraard veel geiten, koeien en schapen kuddes maar ook hele karavanen met kamelen.
Meteen bij aankomst naar de beroemde vesting die 800 jaar geleden gebouwd werd. Het is een van de weinig bewoonde vestingsteden. De vesting is boven op de Trinuka Hill gebouwd. Het is eenzame heuvel die zich verheft boven de woestijnvlakte. de belangrijkste bron van inkomsten in deze stad was in die tijd de specerijen handel. Ze hadden niet zoveel te duchten omdat men vrij afgelegen lag maar de sultan van delhi wiklde zijn macht uitbreiden en belegerde de vesting 7 jaar lang. Op het eind volgde een verschrikkelijke "Jauhar". Het was de gewoonte dat als de mannen met hub bruidskleding de laatste strijd aangingen en zich letterlijk doodvochten dat dan de vrouwen van de mannen zich levend verbranden om niet in de handen van de vijand te vallen.
Als je in de bewoonde vesting rondloopt waan je je in de Middeleeuwen.
Vroeger was het probleem water, sommige kinderen zagen pas bij hun tiende jaar voor het eerst regen. Nu heeft de stad ook een waterprobleem en dat komt vooral door de vervuiling en de vele toeristen die teveel water verbruiken. Binnen de muren is nu in het paleis een museam ingericht.Werkelijk een schitterend uitzicht vanaf het dak van het paleis over de woestijn.

Morgen gaan we 60 km verder de woestijn in en slapen een nacht in de woestijn en hebben daar een camelsafari.

Ik hoop dat de foto's een beetje de sfeer over kunnen brengen van alles wat we hier beleven.

Morgen is de Goed Heilig man bij jullie. Geniet samen van al die mooie momenten ook al is Hij je vergeten of bracht Hij niet wat je gehoopt had.

Een warme groet van ons beiden.

Piet

• 05 December 2011 - 09:59

Tonnie En Riek:

Ja, het is veel treinen. Mis je de fiets niet? Dat vroegen we ons af. Kun je daar eigenlijk wel gewoon (wat is gewoon) fietsen? Bevalt dit ook goed? Hier gaat alles zijn gangetje. Met Kerst zijn we in Frankrijk, samen met de ouders van Thierry. Komen uit Normandie ook daarheen. Altijd gezellig.
    Dikke kus van je zus

• 05 December 2011 - 10:05

Riek:

Maar Sint Nicolaas, wat kunt u goed rijmen. Maar dat kan ik ook goed hoor. Ik denk dat ik nu maar op de Kerstman wacht, hahahah.
    Sint Nicolaas begint u roepnaam met een M of met een A??
    Help me uit de branddddddd!

• 05 December 2011 - 12:40

Bauke:

Mooie foto's pap!!!

Bij ons is Sinterklaas zaterdag al geweest voor Jasper! Heel klein gevierd met 1 cadeau, omdat hij bij het kinderdagverblijf en op mijn werk ook al Sinterklaas had gevierd. Dat was wel weer genoeg voor een jaar!

wel erg leuk! Ik stuur je zo nog wel even een foto van Wouter, Jasper en Sinterklaas!

• 05 December 2011 - 15:24

Yvonne En Wim:

Piet je nadert ons aardig. Wij gaan morgen richting Pondicherry wel op de fiets dus niet de luxe welke jij nu geniet. Overigens zien jullie wel ontzettend veel. Voor ons soms wel al een beetje herkenbaar.
    Groetjes ook aan Susan
    Yvonne en Wim.

• 09 December 2011 - 18:42

Annie Berkel Enschot:

Hoi Piet en Susan,
    Ik heb je reisverslagen gelezen en vraag me af of jullie daar niet moe van worden van al die indrukken die je daarbij opdoet.Hopelijk neem je af en toe een "dag vrij"
    groetjes vanuit een koud Berkel Enschot.
    Nog steeds spannend om alles te lezen.