The Top End - Reisverslag uit Darwin, Australië van piet lagarde - WaarBenJij.nu The Top End - Reisverslag uit Darwin, Australië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

The Top End

Door: Piet Lagarde.

Blijf op de hoogte en volg piet

23 November 2018 | Australië, Darwin

The Top End.

Beste allemaal,

Van Katherine naar Darwin, maandag 19 november 2018, 354 km en tien mensen passeerden ons.
39 graden en half bewolkt, ook neemt de vochtigheid toe.

Vandaag de laatste kilometers van de 1500 km over de bijna kaarsrecht Stuart Highway. Door half woestijnen, steppen en wildernis van Alice Springs naar Darwin. We voelen ons een beetje moderne pionier. Daarbij voltrekt zich de overgang van het droog-hete “ rode hart” naar het vochtige hete, tropisch Top End.

Maar eerst nog de nodige kilometers overbruggen.
Wat hier ook opvalt zijn de enorm vele floodways. Bijne elke paar kilometers komt er weer een bord met deze waarschuwing. Een floodway is een plaats waar de weg kan overstromen. En op het diepste punt staat een meetlat die van 1,40 tot 2 meter aanwijst. En ik kan je vertellen dat deze heel snel onder water staan. Vorige week hadden we een bui en een uur later moesten we al door het water rijden. Vandaar dat we ook doorrijden want omdat we drie weken later zijn, komen we steeds dichter bij het regenseizoen. En dan kunnen de wegen dagen lang gesloten zijn en kun je geen kant meer op.
Omdat men de weg vanwege de lengte niet op kan hogen en de weg de natuurlijke weg volgt, krijg je heel snel dat kilometers weg na een stortbui onder water komen te staan.
Daarbij verstoor je zo zo min mogelijk de natuurlijke processen.

Vanaf nu zien we ook steeds meer waarschuwingsborden voor krokodillen. Bij iedere Creek wordt je gewaarschuwd om niet te dicht bij het water te komen en zeker niet te gaan zwemmen.

Maar dat weten we ondertussen wel. “Veiligheid is je eigen verantwoordelijkheid”.

Rond een uur bereiken we Darwin al. Natuurlijk weer inkopen doen, naar het informatiecentrum en even Darwin bekijken. Het is super heet en vochtig dus het zal geen lange wandeling worden.

Darwin werd in 1839 ontdekt met de boot waarmee Charles Darwin over de Grote Oceaan was gevaren. In 1872 werd in Pine Creek goed gevonden en bloeide de nederzetting op. Maar toen de goedkoorts geluwd was stagneerde de ontwikkeling en vertrokken vele vanwege het hete en vochtige klimaat en de wervelstormen.
De omwenteling kwam in de Tweede Wereldoorlog. Darwin werd door de Japanners aangevallen met meer dan tweehonderd bommenwerpers. Men was ook bang dat hier een invasie zou plaatsvinden en daarom werden er door de Engelsen en Australiërs grote steunpunten voor het leger ingericht.
Een tweede keer dat Darwin bijna verdwenen was was in de Kerstnacht van 1974 toen een wervelstorm 90% van de huizen verwoestte.
Maar nu is het een flinke stad van 130.000 inwoners en is nog steeds groeiende.

We gaan op tijd terug naar onze camping om een koude douche te nemen. Maar eigenlijk kun je dat om de vijf minuten. Want door niets te doen zweet je al.

“Het geheim van geluk is vrijheid, en het geheim van vrijheid is moed”.

“The secret from happiness is freedom, and the secret from freedom is courage”.

Voor nu een warme en vochtige groet vanuit Top End van Australië, Darwin.

Piet.

• 23 November 2018 - 06:43

Hanny:

Hier alles oké Piet lekker droog weer en een waterig zonnetje. Lekker kranten lezen daarna even naar Kleve zomlekker het weekend in. Groetjes uit Gennep.