Genieten van de flora en fauna. - Reisverslag uit Katherine, Australië van piet lagarde - WaarBenJij.nu Genieten van de flora en fauna. - Reisverslag uit Katherine, Australië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Genieten van de flora en fauna.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

24 November 2018 | Australië, Katherine

Genieten van de flora en fauna.

Beste allemaal,

Van Darwin naar Jabiru, dinsdag 20 november 2018, 376 km.

39 graden en blauwe lucht.

Vandaag en morgen maken we tocht door het Kakadu Nationaal Park dat op de lijst van het werelderfgoed van Unesco staat.
Het ligt in Arnhemland, genoemd naar het Nederlandse zeilschip, Arnhem. Het is het oergebied van de Aboriginals. Het gebied is rijk aan prachtige rotsschilderingen. Tegenwoordig is Arnhemland waar veel meanderende rivieren doorheen lopen een van de laatste gebieden waar de oorspronkelijke bewoners zich kunnen terugtrekken en waar ze zoveel mogelijk hun traditionele leven kunnen leiden.

We rijden hele stukken door wetland en zien werkelijk prachtige vogels en duizenden lotusbloemen. Maar het meest bijzondere waren drie kraanvogels. Twee mannen en een vrouwtje. En ze lieten zien dat de lente hier begonnen is. Een prachtige paringsdans werd opgevoerd door de twee mannen. We hebben helaas niet gezien welke het vrouwtje uitgekozen heeft. Misschien bewaarden ze dat meer voor de avond of nacht.

We verblijven Jabiru. Op alle campings is bijna niets te doen. Het regenseizoen komt eraan en dan kan hier het water vijf meter hoger komen staan. Het voordeel is dat we altijd ons eigen plekje in de schaduw uit kunnen zoeken en dat de diepvries en koelkast bijna altijd leeg is. Tot nu toe vriezen we elke avond vijf grote flessen water in die ons eten de hele dag koel houden.

We maken voor het avond wordt nog een prachtige wandeling langs een “lopend museum” van Aboriginal kunst. Tekeningen van duizenden jaren oud.
We boeken ook een cruise voor morgenvroeg. Twee uur varen en uitleg krijgen over de fauna en flora van dit gebied. Maar daarvoor moeten we al om half vijf in de morgen vertrekken.

Dus hier laat ik het voor vandaag maar bij.

Een warme groet en leef en geniet van de momenten.

Piet.

Beste allemaal,

Van Jabiru naar Katherine, woensdag 21 november 2018, 391 km.

Blauwe lucht en 40 graden en behoorlijk vochtig.

Zoals ik in het vorige verslag vertelde eerst met een cruise over de ondiepe lagune Yellow Water.
We zien hier ijsvogeltjes met prachtige kleuren, witte adelaar, buffels en heel veel zoetwaterkrokodillen. Tegelijk beseffen we na deze boottocht dat we op onze reizen al zoveel gezien hebben. Maar de natuur is altijd weer anders en verrassend dus dat verveelt nooit. Ontbijt inbegrepen, dus dat is vandaag gemakkelijk.
Daarna rijden we weer vijftig kilometer terug naar de Noulangie Rock. Op de rotswanden zijn honderden afbeeldingen van krokodillen, kikkers, schildpadden,kangoeroes en slangen te zien. Ook zijn er afbeeldingen van mensen te zien. Zittend staand, jagend en vrijend. Ook voorstellingen van de bliksemman Namarrgon, die verantwoordelijk is voor de zware onweersbuien volgens de Aboriginals. Ook is er een prachtige lookout waar je een uitzicht hebt op de steile helling van het Arnhemlandplateau.

We verblijven weer op dezelfde camping als een paar dagen eerder. Wassen alle kleren weer een keertje en morgen gaan we op weg naar de Westkust, op weg naar Broome. Maar dat is altijd nog zo’n 1500 kilometer.
“Beleef plezier aan het reizen, dan zal de wereld je omarmen”.

“Enjoy travelling and the world will embrace you”.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de kleine momenten die er toe doen.

Piet.