Daar zijn we weer. - Reisverslag uit Woomera, Australië van piet lagarde - WaarBenJij.nu Daar zijn we weer. - Reisverslag uit Woomera, Australië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Daar zijn we weer.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

10 November 2018 | Australië, Woomera

Daar zijn we weer.

Van Kingston SE naar Murray Bridge, woensdag 7 november 2018, 220 km
Prachtig zonnig weer, 25 graden.

Beste allemaal,

We komen in de buurt van Adelaide. Een stad waarbij ik altijd moet denken aan mijn dochter Bauke. Op zestienjarige leeftijd verbleef zij hier een jaar in een gastgezin. Het was een ongelooflijk rijke ervaring voor haar.
We gaan deze stad zeker bezoeken maar nu nog niet. Want we willen naar Alice Spring en Darwin. 3000 km!!!! Door de woestijn. En als je daar in december of januari komt dan heb je grote kans dat je daar vast komt te zitten. In het regenseizoen kunnen de wegen onbegaanbaar worden. Niet voor een dag maar voor weken. We zijn door omstandigheden drie weken later aan de reis door Australië begonnen dus gaan we nu wat sneller naar het noorden.
Vandaag een prachtige tocht naar Murray Bridge. Een prachtige camping aan de Murray rivier. Ook hier weer een prachtige wandeling langs de rivier gemaakt.
Het is nu laagseizoen dus vragen we meestal een plekje in de schaduw en dicht bij de “campkitchen” en de douches en toiletten.
Het is ook weer tijd om kleren te wassen. En hier hebben ze wasmachines en drogers. Dus we kunnen er weer voor een dag of zes tegen.
Ook hebben ze hier een Woolworths. Een soort Albert Heyn. Alvast voldoende inslaan voor de komende dagen want we weten niet of ze in de volgende stad ook een grote supermarkt hebben.

Morgen een lange dag want dan proberen we tot nu toe de langste afstand te overbruggen. Naar Port Augusta. De gateway naar het noorden. Via Alice Spring naar Darwin. 3000 km door de woestijn!!!!

We vinden het wel een beetje spannend. Want er zijn nog al wat verhalen over gestrande reizigers. Over niet op tijd een benzinestation bereiken. En dan de hitte. In Melbourne hebben we Nederlandse meisjes ontmoet die juist de omgekeerde route gereden hadden. Van Darwin naar Adelaide. Zij zeiden dat de hitte ondraaglijk was. Van 40 tot 45 graden overdag. In de nacht kan het hard afkoelen.
Maar eerst zien en voelen en dan geloven dus gaan we over twee dagen aan deze “overtocht” beginnen.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten.

Van Murray Bridge naar Port Augusta, donderdag 8 november 2018, 386 km
Prachtig zonnig weer, 26 graden

Het is gelukt. Op tijd vertrokken uit Murray Bridge. Benzine tanken en onder een prachtige blauwe hemel vertrekken we naar Port Augusta. 386 prachtige kilometers. Daar aangekomen meteen weer naar Woolworths supermarkt EN naar het Informatiebureau. Bij ons zou het de VVV heten.
Hier in Australië zijn deze zeer goed uitgerust. Altijd staan hier mensen klaar om je uitgebreid te informeren. Niets is hen teveel. En alle brochures zijn gratis. Meestal ga je de deur uit met een stapel kaarten en brochures EN met vele goede tips.
En die kunnen we wel gebruiken voor die tocht door de woestijn.

Dus op tijd naar bed maar daarvoor een goed plan maken voor morgen.

Een warme groet en leef en geniet.

Van Port Augusta naar Glendambo, vrijdag 9 november 2018, 333 km
Blauwe lucht en 34 graden.

Files?

Beste allemaal,

Vroeg opgestaan. Douchen, ontbijten, benzine tanken en daar gaan we dan. We hebben twee mogelijkheden om te stoppen. Op deze rechte weg vind je “niets”. En met niets bedoel ik. Geen huizen, geen restaurants, geen benzine stations, geen supermarkten of een winkeltje geen campings. Alleen een rechte weg en een eindeloze natuur.
Wij waren benieuwd of het druk zou zijn op deze tweebaansweg. Om jullie een indruk te geven hoeveel verkeer we te verwerken kregen hebben we de auto’s die ons passeerden maar geteld.
Dat is niet eerlijk zullen jullie denken want als je heel hard rijdt kan niemand je passeren.
Nee hoor, wij rijden hier het langzaamste van allemaal. Je mag 110 km per uur. De vrachtwagens, caravans, campervans en de gewone personen wagens rijden bijna allemaal tegen het maximum aan. Niet erover want de boetes zijn hier gigantisch hoog.

Wij rijden altijd tussen de 80 en 90 km per uur. Je gelooft het misschien niet maar op deze 333 km hebben ons precies 17 voertuigen!!!!!!!!!!! gepasseerd. Echt ongelooflijk.

Wij hebben genoten van 333 km prachtige natuur. Zo onbeschrijflijk mooi. Zo imponerend groot.

We hebben meer dode kangoeroes gezien dan auto’s. Want dat is meteen het grote gevaar. Overstekend wild. Vooral in de schemer en de nacht.

Voor de ontzettend grote en zware trucks geen probleem maar voor ons zou het einde reis betekenen. Dus is het opletten geblazen.

"Waarheen je ook gaat, ga met heel je hart".

"Wherever you go, go with whole your heart".

Morgen vertel ik wat meer over de campings en de natuur.

Voor nu een warme groet.

• 10 November 2018 - 04:35

Riek:

Prachtig. Wij hebben vandaag 300 km gereden naar New Plymouth. Blijven er rwee dagen in motel. Uitkijken he.