Even bijwerken. - Reisverslag uit Kingston South East, Australië van piet lagarde - WaarBenJij.nu Even bijwerken. - Reisverslag uit Kingston South East, Australië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Even bijwerken.

Door: Piet Lagarde.

Blijf op de hoogte en volg piet

09 November 2018 | Australië, Kingston South East

Even bijwerken.

Beste allemaal,

Hieronder niet van elke dag een heel verslag maar korte samenvattingen. Ik zal er ook steeds de kilometers bijvoegen die we op een dag rijden.
Het lijkt soms veel maar als je het over een hele dag uit kunt spreiden dan valt het best mee.
Het is vroeg donker en we gaan meestal rond 9 uur naar bed. Dus kun je gemakkelijk vroeg opstaan. Dat doen we dus ook. Zo gauw het licht wordt gaan we al douchen en daarna rustig een ontbijtje. Benzine tanken en weer op weg. Dus meestal zijn we tussen 8 en 9 uur aan het rijden.

Maar we stoppen meestal tussen 2 en uiterlijk 4 uur in de middag. Dan hebben we nog meer dan voldoende tijd om een flinke wandeling te maken en gaan we meestal rond zeven uur eten.
Meestal zijn de campings op een natuurrijke plek gesitueerd dus daar zijn meestal prachtige wandelroutes in de buurt. Wij rijden nooit in de avond. Te gevaarlijk vanwege het vele overstekende wild. Vooral wallaby’s en kangoeroes.
We maken regelmatig een tussenstop voor een kop thee en een lunch. Meestal op een mooie parkeerplaats.
Het eten bereiden we bijna altijd zelf. Of gewoon naast onze auto maar meestal op de camping want de meeste campings hebben een goede “campkitchen”. Dus regelmatig even naar een supermarkt of plaatselijke bakker.
Op de camping leggen we meestal drie kleine flesjes met water in de diepvries en voordat we gaan rijden leggen we die in de koelbox. Dus alles blijft behoorlijk koel.

Zo nu weten jullie zo’n beetje onze dagindeling. Daar gaan we dan.

Van Melbourne naar Apollo Bay, zaterdag 3 november 2018, 199 km
Half bewolkt en soms een bui, stevige wind en 22 graden

In Torquay begint de “Great Ocean Road”. Het is een 300 km lange spectaculaire kustweg. Het is een geweldig panorama dat je te zien krijgt. Er zijn vele “lookouts” en vele parkeerplaatsen. Vaak loop je dan naar de zee en zie fascinerende rotsformaties. Voor velen is dit de mooiste weg van heel Australië. De weg werd tussen 1918 en 1932 aangelegd door veteranen uit de Eerste Wereldoorlog. De aanleg werd niet alleen beschouwd als een werkgelegenheidsproject maar ook als een monument voor de op de Europese slagvelden gesneuvelde soldaten.

Van Apollo Bay naar Warrnambool, zondag 4 november 2018, 199 km
Half bewolkt en in de morgen een bui maar na de middag zonnig en 24 graden

Nog steeds op de “Great Ocean Road”. De steile kust bestaat hoofdzakelijk uit zacht zandsteen en zacht kalksteen. De wind, de regen, de golven hebben een grote eroderende werking op dit zachte materiaal. In miljoenen jaren hebben deze elementen bizarre rotsculpturen gevormd.
Zoals de Twaalf Apostelen die geïsoleerd van de kust het water van de zee trotseren. Eigenlijk zijn er nog maar “7 apostelen over. In 2009 stortte er nog een in de zee.
Maar het is niet alleen een mooie kust maar ook een dramatische. Er vonden in het verleden meer dan 80 grote scheepsrampen plaats.

Dat de kustlijn steeds aan verandering onderhevig is bewijst de London Bridge. Deze was vroeger met het vaste land verbonden maar in 1990 stortte een van de rotsbogen in het kolkende water. Twee bezoekers hadden heel veel geluk dat ze zich net op het vaste gedeelte waren. Zij moesten later met de helikopter van dit eiland gered worden.
Vandaag eindigt voor ons deze spectaculaire tocht. Hopelijk kunnen de komende dagen de foto’s iets overbrengen van deze prachtige “Great Ocean Road”.

Morgen verder naar Mount Gambier.

Een warme groet en leef en geniet van de momenten.

Piet.

Van Warrnambool naar Mount Gabier, maandag 5 november 2018, 174 km
Vier seizoenen op een dag, regen, wind, zon.

Warrnambool was vroeger een belangrijk steunpunt voor de walvis jacht en de robben jacht.
Wij bereiken Mount Gambier via Port Fairy en Portland. Een prachtige tocht die eindigt bij de 180 meter !!!! diepe Blue Lake. Hier is ook onze camping.
Mount Gabier ligt net over de grens van de provincie Victoria naar de provincie South Australia. Hier verandert de tijd ook. Het is hier een half uur vroeger. Dus nu tien en een half uur verschil met Nederland.
Hier is de houtindustrie de belangrijkste inkomsten bron. Wij zijn dan ook uren door grote dennenbossen gereden. De stad ligt op de uitlopers van de dode vulkaan met dezelfde naam. 5000 jaar was deze voor het laatste actief maar zorgde door een uitbarsting wel voor het prachtige blauwe meer. We hebben geluk want de zon schijnt en het meer is meer dan blauw. Spectaculair blauw. Maar niet het gehele jaar. In de herfst en winter is het grijs. En men weet nog steeds niet hoe dat komt.
Rond dit kratermeer is een prachtige wandelroute aangelegd van 5 km. Morgenvroeg rijden we met de auto een rondje.

Nu ga ik slapen want het is ondertussen pikkedonker.

Een warme groet voor het slapen gaan.

Piet

Van Mount Gabier naar Kingston SE, dinsdag 6 november 2018, 219 km
Mooie dag met nu en dan zon,23 graden

Beste allemaal,

Vanmorgen donker en miezer regen. Dus de tocht langs de meren valt in de miezerregen. Maar niet getreurd er is nog moois genoeg te zien. Want we weten ondertussen dat een dag hier, vijf seizoenen heeft. Dus over een half uurtje kan de zon weer schijnen.

En ja hoor voordat we in Beachport zijn is het droog en schijnt de zon zelfs. Hier willen we een van de langste houten “Jetty” bezoeken. Een Jetty is een pier. Deze loopt 772 meter !!!!!! de zee in. Heerlijk om zo als het ware de zee in te lopen. Maar wel petje of hoedje goed vasthouden want het waait er altijd flink. Je vindt er altijd vissers. Vroeger legden hier de trawlers aan om hun visvangst te lossen.
Het volgende stadje is Robe. Bekend om de Chinese invasie halverwege de negentiende eeuw. Hier hoefden ze namelijk geen belasting te betalen als ze het land binnen kwamen. Het waren er meer dan 16.000 !!!!! Ze gingen op weg naar de goudvelden van Ballarat en Bendigo. Natuurlijk nog een foto gemaakt van de gedenksteen bij de haven die nog herinnert aan de Chinese invasie.
We verblijven op een camping in Kingston S.E.. een enorme lobster (kreeft) laat je zien dat deze kuststreek rijk aan schaaldieren is.

Nou voor vandaag is het wel genoeg geweest.
Morgen probeer ik de rest van de dagen bij te werken.

"Travelling is looking at yourself against a different background".

"Reizen is naar jezelf kijken tegen een andere achtergrond".

Een warme groet en leef en geniet van het weekend.

Piet.

• 09 November 2018 - 04:46

Riek:

Mooie berichten. Veel plezier.

• 09 November 2018 - 05:24

Coby:

Hoi Piet en Suzan mooie verslag veel succes

• 09 November 2018 - 10:56

André En Willemien:

Dat is zo te lezen weer enorm genieten van die prachtige natuur.
    Lieve groet uit Luyksgestel

• 09 November 2018 - 13:03

Ine:

Wat doen jullie toch weer ontzettend veel indrukken op, heerlijk om dit vanuit jullie campertje allemaal te mogen aanschouwen. Piet en Susan wel opletten voor de haaien daar, blijf maar mooi in jullie campertje.....
    Lieve groet Marcel & Ine