Prachtig sensuele hemelse nimfen. - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu Prachtig sensuele hemelse nimfen. - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Prachtig sensuele hemelse nimfen.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

15 Maart 2012 | Nederland, Udenhout

Udenhout, donderdag 15 maart 2012

Kandy, zaterdag 7 januari 2012

Beste allemaal,

Bedankt voor al die fijne reacties bij de geboorte van Sterre. Gisteren weer even op bezoek geweest. Een mooi moment
want de 3 kleinkinderen waren voor het eerst bij elkaar. Jasper, Djuna en Sterre. Wat een zegen.

Prachtig sensuele hemelse nimfen.

Na al die indrukwekkende ruïnes zijn we vanmorgen om 7 uur op weg gegaan naar de Leeuwenrots in Sigiriya. Daarna terug naar onze bungalow voor een douche en een ontbijt om daarna op weg te gaan naar Kandy. Daar zijn we om 4 uur aangekomen in een prachtig hotel/guesthouse.
Wij zijn die avond meteen naar een voorstelling geweest met traditionele Sri Lankese dans.

Maar in dit verslag zal het voor het grootste gedeelte gaan over de "Leeuwenrots". Echt ongelooflijk hoe men op deze rots een paleis kon bouwen.

De "Leeuwenrots", het spectaculaire rotsfort met zijn prachtige muurschilderingen is een van de belangrijkste bezienswaardigheden van Sri Lanka. En het behoort natuurlijk tot een werelderfgoed van de Unesco.
In 477 na Christus bouwde koning Kasyapa zijn paleis bovenop deze 360 meter hoge rots. Hij had zichzelf tot koning gekroond en waande zich hier veilig voor de toorn van zijn halfbroer.
Het fort werd in de latere eeuwen een klooster. In de 16de en 17de eeuw behoorde het tot het rijk van Kandy. Daarna raakte het in verval maar Britse archelogen herontdekten het later.
In de hoogtijdagen was Sigiriya een grote ommuurde stad rond het rotsfort, met daarin huizen en vele tuinen. Via deze fraaie geometrische watertuinen kom je bij de ingang.

Het is een flinke behoorlijke steile klim met wel duizend treden. Halverwege de berg zijn prachtig bewaard gebleven rotsschilderingen van beeldschone sensuele hemelse nimfen.Deze zijn in de 5de eeuw aangebracht. Ooit waren er honderden, nu zijn er nog 19 over. De kleuren zijn nog opmerkelijk helder.
Voorbij deze nimfen is een spiegelmuur (een gladde rotswand) waar bezoekers tussen de 5de en 14de eeuw hun impressies van de schone dames in graffiti hebben verweewigd.
Daarna ga je via in smal pad naar de top. Het gaat via de spectaculaiere Leeuwentrap. Men vond hier namelijk 2 enorme leeuwenpoten. Ooit liep de trap van de poten naar een enorme muil van de gigantische leeuw.

Boven aangekomen heb je een geweldig uitzicht op de omgeveing en op de ruïnes van het paleis. Het moet een architectonisch huzarenstuk geweest zijn. In de glorietijd was deze rots volgebouwd met audiëntie platforms, vijvers en uit rotsen gehouwen baden. De troon was gemaakt op de plek waar de koning de zonsopgang kon zien. Ook zijn er nog een paar meditatiegrotten vanuit de tijd dat de monniken er leefden.

Normaal is het gebied rond Sirigiya heel droog maar door een ingenieus irrigatiesysteem is het al eeuwen lang een vrichtbaar gebied.

Ik hoop dat jullie door de foto's te zien je het een en ander kunnen voorstellen van deze Leeuwenrots.

Voor nu een lieve leef en genietgroet.

Piet

• 15 Maart 2012 - 10:16

Riek:

Hoi broer, ja wat een rijkdom he. Geniet maar lekker van de 3 kleinkids.