Lange adem!! - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu Lange adem!! - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Lange adem!!

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

13 Februari 2012 | Nederland, Udenhout

Udenhout, maandag 13 februari 2012

Beste allemaal,

Aurangabad, zaterdag 3 december 2011

Gisteren hebben jullie de Kailashnath - tempel kunnen bewonderen. Ik was nog vergeten te vertellen dat men er 100 jaar!!!!(lange adem) overgedaan had om deze tempel uit het monoliete gesteente te houwen.

En omdat ik uit de honderden foto's geen keuze kon maken volgen hier foto's van de grotten 2,3,5,8,10,12,14,en de meeste van de Indrasabha grot met nummer 32.
Deze grot is een voorbeeld van de jainistische bouwstijl. Jainisten zijn zeer zuiver en sober in de leer. De gebeeldhouwde afbeeldingen zijn heel vaak naakt.

Er zit ook een foto bij met als titel (zie de kuiltjes). Overal waar je liep zag je ronde kuiltjes in de vloer. Wij vroegen ons hoe deze ontstaan waren. Wij dachten in eerste instantie dat er regenwater door de plafonds naar beneden drupte en dat daar na eeuwen ronde gaten door ontstonden.
Maar ze zijn ontstaan door mensenhanden. Je moet je voorstellen dat al deze wanden en plafonds voorzien waren van kleurrijke fresco's en muurschilderingen. Daar had men verfstoffen voor nodig. Die werden gemaakt van mineralen. Deze werden fijngemalen en vermengd met een vijzel in deze ronde gaten.
Bij foto "Buik en borsten worden gestreeld". Als je goed kijkt kun je zien dat de borsten vaak aangeraakt zijn. Je zag heel vaak dat buik en borsten vaak aangeraakt worden. Vooral vrouwen doen dat met een gebed omdat zo zo denken een (gezonde) baby te kunnen krijgen. Ook zag je vaak bloemen en olielampjes bij de vagina geplaatst. Dit om te hopen dat men vruchtbaar zou zijn/worden.
Het is maar een weet.

Morgen vertrekken we naar Mumbai (Bombay). Dus tot morgen en leef en geniet ook van de dooimomenten.

Piet

• 13 Februari 2012 - 13:16

Corrie Van Baast:

Hallo Piet,
    Mooi, mooi, deze grotten. En de uitleg erover. Ik vraag me af, hoe jullie aan die mooie plaatsen komen om te bezoeken, vaak in uithoeken, maar jullie komen er. Heb je dat tevoren gepland?
    Ook de manier van reizen: de bus of de trein of toch maar een taxi? Overnachtingen?
    Eten? Het is vaak zo ongeregeld en onbekend hoe een dag verloopt en waar je bent aangekomen.
    Went dat? Is die vrijheid nou net de uitdaging?
    Groeten van Corrie.

• 13 Februari 2012 - 14:15

Riek:

Goed thuisgekomen gisteren? Was wel gezellig, weer een keertje gezellig bij elkaar. Hier regent het nu veel. Dus de sneeuw is zo weg. Als het nu maar niet gaat vriezen, want dan.....
    Weer prachtige foto's om te bekijken.
    Groetjes