Grote Stupa. - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu Grote Stupa. - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Grote Stupa.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

10 Februari 2012 | Nederland, Udenhout

Udenhout, vrijdag 10 februari 2012

Beste allemaal,

Ik hoop dat jullie mij nu een beetje bij kunnen houden met lezen en foto's bekijken. Heb je een dag geen tijd dan kijk je later nog gewoon een keertje terug.
Ik krijg ook veel vragen met welke camera de foto's gemaakt zijn. Met een Canon powershot G10 en G12. Aangeschaft bij Foto Tuerlings in Tilburg die mij ook altijd van goede adviezen en service voorzien.

En ja Ine die Gier is een echte vogel die zomaar voor onze neus neerstreek. En wat de gebouwen betreft, veel gebouwen staan op de werelderfgoedlijst van de Unesco. Dat wil zeggen dat zij daar ook geld voor krijgen om de gebouwen voor het nageslacht te bewaren. Op het eind van mijn verhalenreeks zal ik al deze "World heritage sites" die wij bezocht hebben, benoemen.

Sanchi, woensdag 30 november en Aurangabad, donderdag 1 december 2011

Om 9 uur zaten we in de taxi op weg naar het station in Bhopal, de hoofdstad van de provincie Madya Pradesh. Misschien herinneren jullie Bhopal nog van de ramp in de chemische industrie in 1984. 2000 mensen kwamen toen om het leven en jaren later nog eens 8000 !!! mensen. Een goede trein bracht ons in een paar uur naar Jhansi. Een taxi bracht ons om 2 uur in de middag meteen naar Sanchi.
Sanchi ligt ongeveer 50 km ten noordoosten van Bhopal.
Sanchi heeft de oudste bewaard gebleven boeddhistische monumenten, die gedeeltelijk met ca. 2000 jaar oude beeldhouwkunst zijn versierd.
Het beroemdste is DE GROTE STUPA uit de derde eeuw voor Christus. Een indrukwekkend gebouw met vier ruim 10 meter hoge toegangspoorten. Deze poorten zijn versierd met prachtig beeldhouwwerk met episodes uit het leven van Boeddha. De Zuidpoort toont o.a. de geboorte van Boeddha, de westpoort de verzoekingen van Boeddha, de noordpoort toont taferelen uit het leven van Boeddha en op de oostpoort is Maya's droom afgebeeld.
Rondom zijn nog meer stupa's of ruïnes van stupa's en kloosters te zien.

Indrukwekkend waren ook de monniken die bij zonsondergang voor de stupa kwamen bidden.

In het donker weer terug naar het station. En je hebt dan een goede chauffeur nodig want in het donker rijden is hier niet zonder gevaar.
En dan is het wachten op de boardingtime. het zou kwart over 12 zijn (doenderdag 1 december). Het werd 1.40 uur. Maar alles went. Daarbij stonden wij op de "waitinglist" en dan is het extra spannend of je met deze trein meekunt. Op het laatste moment werden het "confirm"plaatsen maar wel totaal gescheiden. Plaats 3 en 38. Het is dan in het donker zoeken naar de slaapplaatsen want de overige passagiers slapen al. Er sliepen ook al mensen op onze plaatsen maar gelukkig waren er nog 2 plaatsen vrij. Boven en onder maar dan wel in dezelfde coupé.
De tocht van Bhopal naar Aurangabad zou 12 uur duren. Wij arriveerden om kwart over 12 in de middag. De chauffeur stond al klaar om ons naar het hotel te brengen. Wij zouden hier 3 nachten blijven. Uitrusten, Ajanta en Ellora bezoeken en onze verdere reis gaan plannen.

Geniet van de foto's en leef en geniet van de momenten.

Piet

• 10 Februari 2012 - 12:43

André En Willemien:

Wat zulke gebouwen zo indrukwekkend maakt, zijn niet alleen de afmetingen, maar vooral ook de gedetailleerde versieringen. En dan te bedenken, dat deze kunstwerken met heel primitieve middelen gemaakt zijn. Fantastisch!

• 10 Februari 2012 - 13:05

Riek:

Och, ge kunt zien dat ik 65 ben geworden, hahahaha. Niet meer de 1ste.
    Fantastische foto's hoor broer.