Een bijzonder verhaal!!! - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu Een bijzonder verhaal!!! - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Een bijzonder verhaal!!!

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

31 Januari 2012 | Nederland, Udenhout

Udenhout, dinsdag 31 januari 2012

Beste allemaal,

Zojuist mijn nieuw paspoort opgehaald. Het oude was bijna verlopen en er waren niet zoveel lege pagina's te vinden voor al die stempels. Hopelijk komt dit nieuwe paspoort weer net zo vol te staan met stempels van allerlei nieuwe landen.

Maar nu weer terug naar onze reis in India met een bijzonder verhaal en vele mooie foto's.

Varanasi, woensdag 23 november 2011

De slaaptrein zou eigenlijk om half 12 vertrekken maar vanwege de mist werd dat bijna 2 uur later. Slaapplaats 38 en 40. Gelukkig in dezelfde "coupé".
Om half 2 konden we de slaapplaatsen in het donker gaan opzoeken. Wij hadden 2 plaatsen op de "bovenste" verdieping. Dat is dus echt naar boven klauteren. En waar je laat je al die bagage? Een ouder Indiaas echtpaar lag al te slapen en te snurken. Maar na een half uur lagen we doodstil in een heel smal bedje. Bewegen of omdraaien was er niet bij. ook konden wij niet naar buiten kijken want op de bovenste verdieping zijn geen raampjes. De volgende ochtend om half 12 zou de trein in Varanasi aankomen maar dat werd schrik niet 8 uur !!!!!!! in de avond. 9 uur later dan gepland. Onderweg krijg je wel wat te eten en op elk station komen er verkopers binnen die allerlei etenswaren proberen te verkopen. Maar daar moet je zo voorzichtig mee zijn. Dus werd het een "afvalkuurtje" van zo'n 20 uur. Ook is er nogal wat gedierte in de trein. kakkerlakken en muizen zijn hele gewone treinbewoners. Maar alles went. Maar gelukkig stond er iemand met ons naambordje die ons naar het hotel City Inn zou brengen.
Hier hebben we eerst wat gegeten en daarna naar bed want de volgende dag zouden we om 5 uur op moeten staan omdat we met een gids om 6 uur naar de ganges, de heilige rivier, zouden gaan om daar de sunrise mee te maken.

Varanasi, donderdag 24 november 2011

En ja hoor om 5 uur stonden we naast ons bed. Om 6 uur met een taxi naar de Ganges. De heilige rivier.
Maar eerst iets over Varanasi. Varanasi is éën van de 7 heilige steden van de Hindoes. Varanasi wordt ook wel de heiligste stad genoemd. Varanasi ligt aan de heilige rivier de Ganges. Door een bad in de Ganges te nemen kan men meteen de verlossing bereiken. Bijna alle pelgrims bezoeken Varanasi.
Op de wereldberoemde oevertrappen (ghats) bevredigt de pelgrim zijn diepste verlangens. Het is de oudste doorlopend bewoonde stad van de wereld en bij de oever van de rivier smelt alles samen tot een hechte eenheid.De stad wordt ook wel "Stad van het Licht" genoemd. Hier manifesteerde Shiva zich als eerst in de vorm van een lichtzuil, als de machtigste god van de shivaïsten.

Wil je het onderstaande verhaal een beetje begrijpen dan moet je iets van het Hindoeïsme weten.
Shiva is evenals Vishnu, Brahma een van de voornaamste goden. Shiva is de god van de tegenstellingen. Voor zijn volgelingen is Shiva niet alleen de verwoester maar ook de hoeder en de schepper. Hij wordt ook wel de AL-hoeder genoemd en staat ook bekend als de eerstgeborene die geen begin noch einde kent. Shiva kan vele gedaanten aannemen.Haar rijdier waarop zij zich vervoerd is een bull, een stier.
Op heel veel plaatsen in de stad maar ook in de huizen en winkels vind je altaartjes met een kleurrijk Shiva beeld. elke dag wordt hij vereerd en bewierookt en worden er gaven geschonken.

Zo kwamen wij voorbij een winkel waar we met verbazing stil bleven staan. Nu zijn we al heel wat gewend wat de heilige koe (stier) betreft, maar dit sloeg echt alles.
Midden in de winkel ligt een levensgrote bull rustig te herkauwen. De winkelende klanten lopen er omheen alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Bij navraag kregen we het volgende verhaal te horen.

Een paar jaar geleden, toen deze winkel zijn deuren geopend had, gebeurde het volgende. Toen ze 's morgens bij de winkel kwamen was deze totaal verwoest door een stier. De ruiten voorpui lag eruit en het interieur was vernield. Maar men kon deze heilige koe niet aanpakken. De winkel werd hersteld maar de volgende dag gebeurde weer hetzelfde. Weer door de ruit naar binnen en weer alles verwoest. Men was na de derde keer ten einde raad en men wilde de winkel voorgoed sluiten. Een Sadhu (bedelmonnik) bracht hen op een idee. Hij zei dat men een Shiva altaartje moest maken in de winkel. De plaats kon wel eens de heilige plaats van Shiva zijn. En toen men dat gedaan had en offers had gebracht aan Shiva in de winkel werd de stier rustig. hij heeft sindsdien niets meer verwoest. Sterker hij komt elke morgen de winkel ingewandeld en gaat dan voor het Shiva altaar midden in de winkle liggen. De gehele dag tot sluitingstijd en daarna gaat hij in de buurt wat eten om de volgende morgen weer de winkel in te stappen. Elke dag opnieuw. Voor vele gelovigen is dit een heilige plek waar Shiva woont.

Beste mensen voor vandaag genoeg verteld. De volgende keer krijgen jullie nog meer informatie en prachtige foto's over Varanasi, de heiligste Hindoe stad.

Een warme leef en genietgroet,

Piet

• 31 Januari 2012 - 13:44

Ad:

Piet, wat een boeiende en interessante reis.
    Ik kijk uit naar een om je weer eens te horen.
    Groetjes Ad

• 31 Januari 2012 - 13:48

Riek:

Wat lig je rustig te pitten, of zomaar ff uitrusten. Nadenken over wat nog komen gaat.
    Wat een drukte in die plaatsen he, blij dat ik rustiger woon, hahaha.
    Tonnie zit lekker te lezen en ik ben bezig met een legpuzzel van 1000 stukjes. Het zonnetje schijnt heerlijk binnen.
    Ben weer nummer 1, is helemaal te gek.
    Groetjes en hopelijk tot de 12de.

• 31 Januari 2012 - 15:51

Peter En Joke:

hoi Piet
    Hoe bevalt je ons koude kikkerlandje weer?
    Wat gaat de tijd snel.
    Wat een geweldige verhalen en foto's heb je weer.
    Een nieuwe reis weer in het verschiet?
    Ben benieuwd.
    Joke

• 31 Januari 2012 - 17:56

Ria Koning:

Piet,
    laat de verhalen maar komen. Hartstikke interessant wat jullie allemaal meegemaakt hebben. Wat moet zo'n reis toch ook veel met jezelf doen. Vind je zelf, dat je er door veranderd bent?
    Weet je nog, dat we tijdens onze eerste praktijkles op de PA een vertelles moesten geven? Het gaat je nog steeds goed af.
    Groetjes van Ria.